2021-29. Kinderdag 2021

Eind april gaf ik het startsein om de nieuwe editie van Kinderdag op te starten. Een editie die vol en bol moest staan van voldoende spel elementen voor kinderen. Kinderen tot 13 jaar dan. Zoals ik dat destijds in 2015 voor het eerst en nog helemaal alleen organiseerde. Bedoeld om kinderen een dag vol plezier te geven. Als dank voor al die ijsjes welke ze het hele seizoen van mij hadden afgenomen. Kinderdag werd toen, die eerste keer, gehouden in september. En op 1 editie na werd het vervolgens ieder ander jaar ook in september gehouden. Het kinderfeest groeide elk jaar. Vooral de jubileumversie, die van 2019, werd een groot succes. Jammer genoeg kwam het jaar erop Corona en met de komst van dat virus werd de editie van 2020 al snel de kiem gesmoord. 

Het jaar 2021 bleek aanvankelijk hetzelfde scenario te brengen en daarom werd er in het begin van februari geen enkele activiteit ondernomen om een nieuwe editie van de grond te krijgen. De organisatie sliep en zou niet worden 'wakkergemaakt'. 
Totdat er in april dit jaar inzake Corona ineens een behoorlijke verbetering optrad en daarmee de 'slapende' organisatie wakker moest worden geschud. Snel werd de eerste vergadering belegd en bleek dat elk organisatielid opnieuw met veel plezier wilde meewerken aan de nieuwe editie van 2021. 

Kinderdag draait op giften van bedrijven en andere sponsoren. Zonder dat geen Kinderdag! Kortom; vanaf de eerste draaidag, eind april, ging ik de boer op om geld in te zamelen. Dé hoofdsponsor, vanaf het moment dat Kinderdag met een gezamenlijk ontbijt start, is de Plus supermarkt aan het Agathaplein. En ook dit jaar zijn ze er wederom als hoofdsponsor bij. Maar dit jaar kwamen veel meer sponsoren dan anders. Vooral omdat ik het belang van een nieuwe kinderdag zag. Ik rijd door wijken en zie hoe kinderen alweer een goed jaar 'opgesloten' hebben gezeten. En ik zou daarom proberen meer geld los te peuteren om een 'bevrijdende' kinderdag te kunnen organiseren. Het geld stroomde binnen. Een tweede hoofdsponsor diende zich aan en lanceerde zelfs een speciale website: www.frankyskinderdag.nl. Daarnaast werd er door datzelfde bedrijf ook een groot geldbedrag beschikbaar gesteld. Via de vele contacten wist ik meer dan andere jaren binnen te slepen. Maar dat moest ook, wilden wij, als organisatieleden, de kinderen iets meer kunnen geven. Omdat het inmiddels met de Coronacijfers goed ging, kreeg ik vervolgens steeds meer vertrouwen om die kinderen echt een leuke dag voor te doen schotelen. De organisatie hielp enorm hard om er echt een bijzondere kinderdag van te maken. 

Toen de Delta variant van het virus ineens zijn intrede deed, werd mijn optimisme zomaar de grond ingestampt. Ook de organisatie twijfelde bij de jongste vergadering van afgelopen woensdag. Maar mijn gesprek, aan de vooravond van het reguliere kinderdag overleg, met een medewerker van de afdeling vergunningen van Gemeente Hengelo,  was duidelijk. De medewerker zei dat het nu te vroeg was om conclusies te trekken over het stopzetten van de nieuwste editie. Bovendien zou ik bij zelfstandig stopzetten van Kinderdag een schadepost hebben van behoorlijk veel geld. Omdat ik al veel bedrijven heb gevraagd om attracties te leveren voor de jonge gasten van Kinderdag. En dat wordt niet vergoed wanneer wij als organisatie zelf de stekker uit de kinderdag trekken. En dus gaan we door totdat de Gemeente zegt of ons voorschrijft dat we niets meer mogen ondernemen en de organisatie van Kinderdag moeten staken.

Het blijft daarom een grote vraag of Kinderdag dit jaar echt wel wordt gehouden. Er kleven aan doorgaan wel wat problemen die we echt goed moeten oplossen. Tegelijkertijd is het afzeggen een financiële strop.
Kortom: de organisatie gaat alles in het werk stellen om deze dag tot een goed einde te brengen, zolang ik van de gemeente geen definitieve NEE heb gekregen. 

En daarmee is Kinderdag een wat lastig evenement geworden. Waar wij eerst 500 kinderen aan één hele lange tafel wilden hebben voelen wij ons als organisatie genoodzaakt om het aantal te reduceren tot 250 kinderen. En zal de Sminckploeg deze aflevering geen kinderen smincken. Verder is al het andere gewoon overeind gebleven. 

En daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Maar uiteraard ben ik ook teleurgesteld. 500 kinderen had zo mooi geweest. Een nieuw record. En daarnaast is deze organisatie zoveel moeilijker geworden, dat dat ook minder plezierig is. Maar ik blijf vechten om voor de kinderen iets moois neer te zetten. En met mij de hele organisatie trouwens. 

Over 3 weken gaan we voor de allerbelangrijkste vergadering samenkomen. Op 14 augustus zijn er weer nieuwe maatregelen te verwachten. Indien dat ongunstig uitpakt gaat de Gemeente ons doen stoppen. Zoveel is al wel duidelijk.
Dus op 14 augustus weten we of deze nieuwe editie doorgang kan vinden. Tot dát moment gaan we door op de Ingeslagen weg. Met restricties, dat dan weer wel. 

Die 250 kinderen zijn inmiddels bijna allemaal al aangemeld. Nog even en de tafel zit vol. Er wordt dan ook een reservelijst van kinderen aangemaakt in het geval dat de maatregelen nog worden verzacht. Uiteraard verwacht ik dat niet, maar hoop ik dat wel. 
Daarnaast gaat de organisatie door met het maken van reclame voor kinderen. Dat gebeurd met posters, flyers en ook worden komende week de spandoeken weer opgehangen. Ook gaan scholen in Hengelo materiaal ontvangen om daarvan slingers te maken. En gaan we de mooiste slinger belonen met een gratis ijsje voor alle leerlingen op die school. 
Mocht Kinderdag niet doorgaan gaan we juist dit goed begeleiden en ervoor zorgdragen dat dit dan dé vervanger gaat worden voor de stopgezette Kinderdag. 

De slingers kunnen dan of op tuindorp of in het centrum van Hengelo worden opgehangen en ook daar worden beoordeeld door een nog nader te benoemen jury. Ook het kinderdagverhaal is bijna klaar. Daar starten we binnenkort mee op de facebookpagina Frankys Kinderdag. 
Mocht Kinderdag niet doorgaan kunnen we dit verhaal ook mooi doen stoppen. Komt allemaal goed.

Je leest het, ik ben nog altijd optimistisch. Wel is de dag al verminkt. Geen sminck en geen 500 kids aan tafel. Dat was zó mijn wens voor dit jaar. 250 kinds, dat zou moeten kunnen. Laten we hopen dat de teleurstelling hierbij blijft. En dat Kinderdag doorgang mag vinden.
Ik weet dat kinderen dit echt nodig hebben. Maar ik weet helaas ook dat ik daarover uiteindelijk niet ga!
Het ligt in de handen van onze Regering. Een Regering waarvan ik vind dat ze hun best doen. Ga er maar eens aanstaan: de één wil dit, de ander dat! En dan moet je het maar zien tot een goed einde te brengen.
Zover ik kan zien was iedereen of in ieder geval bijna iedereen het erover eens: de cijfers waren goed genoeg om weer los te mogen gaan. Toen het misging, stonden diezelfde mensen te schreeuwen dat de Regering te vroeg was geweest met het openen van de maatschappij. 

Ik hoor of lees het straks wel. Ik of de algehele organisatie kan er toch niks aan veranderen.
De komende weken zal er veel duidelijk worden. En of wij al ons werk voor jan met de korte achternaam hebben gedaan.

Tot volgende week!

Groeten,

Frank Boereboom 
Frankys Food 
Hengelo




Reacties

Populaire posts