18. Het weekend van de Esreinmarkt

Het weekend zit er bijna op. En we zijn alweer voor de tweede keer uitgereden. Het weekend bracht redelijk weer, daarover straks meer. En vandaag had ik zo graag mijn route gereden, maar ik wist al ver van te voren, dat het zover nooit zou komen.

Dit is het weekend namelijk waarin de zondag valt waarop het meeste geld van alle zondagen in èèn jaar kan worden verdiend. Op deze zondag namelijk beleven wij  de lokaal zeer bekende "Esreinmarkt". Deze markt grenst aan het tuindorp en staat zelfs voor een deel op de door mij gemaakte route. En op deze markt komen een heleboel mensen af.
En dus stuurde ik mijn met ijs volgeladen bakfiets, richting diezelfde markt.
Eenmaal ter plekke zocht ik voor mijn kar een goede plek en wachtte met smart op de klanten die zouden komen. Het weer viel mij, hoe langer ik daar stond, hoe meer tegen. De zon probeerde het wel, maar ze kreeg die middag nooit ruim baan. De wind daarentegen had alle ruimte gekregen en blies behoorlijk door mijn koksbuis heen. En daarmee had ik het bij vlagen zelfs koud. De parasol had het ook moeilijk de aanwakkerende wind te trotseren.  Ondanks het voor een goede ijsverkoop te fris weer,  heb ik toch nog redelijk verkocht,  maar al met al was het natuurlijk behoorlijk tegen gevallen.
En toen ik eerder dan verwacht de terugtocht begon, was ik van binnen zo verschrikkelijk koud geworden dat ik ook eigenlijk niets liever wilde dan naar huis.
Dat ik dit niet deed had alles te maken met de afspraak welke ik had met een bevriend stel waar het jongste kind van jarig was. En dus ging ik nog even vol goede moed door de wijk naar het adres van het bevriende stel. Onderweg deed ik niets meer verkopen. Het was gewoonweg te koud. Eenmaal aangekomen op het adres verkocht ik aldaar mijn laatste ijsjes van de zondag.
Het is koud geweest.  Dat durf ik rustig te stellen. Ik ben in huis gekomen en heb 2 uur nodig gehad om weer een beetje op temperatuur te komen.
En wanneer je dan terugkijkt op deze dag was het bijna een hopeloze dag geweest voor een rondje door de wijk. Ik zou nooit veel verkocht hebben. En dus mogen wij, positief als we zijn, gelukkig zijn geweest dat er nog een Esreinmarkt was!

Tot volgende week!

Frank Boereboom

Reacties

Populaire posts