46. Tsjechië deel 2


Het is donderdag 16 oktober en de dagen op Tsjechisch grondgebied zijn tot nog toe werkelijk één groot feest geweest! De dagen worden gevuld met mooie bezienswaardigheden en het weer is nog immer goed te noemen. Het is wel frisser geworden sinds zondag.
Tsjechië is een prachtig land. En zoals ik eerder al liet weten, is het land er behoorlijk op vooruitgegaan. Het huisje dat wij deze week hebben gehuurd is gelegen in één van de mooiste gebieden van Tsjechië qua natuur. Je kijkt je ogen uit. De foto's welke wij hebben gemaakt laten dat beeld ook zien. En ook al is de vakantie bijna voorbij, de laatste uren (!) zullen wij nog proberen de fotoreportage te vergroten met nog meer mooi materiaal. We zouden aanvankelijk tot zaterdag blijven......

Wanneer ik namelijk alle goede dingen gemeld heb is er ook wat van bezorgdheid te melden. Op de eerste plaats is er wat onrust rond mijn schoonmoeder. Hierover straks meer. En dan de auto.
De auto heeft kuren. En dat is volgens mij geen kleinigheid. Volgens mij is er iets vreselijks mis met de koppeling. Alleen kan ik het niet met zekerheid zeggen. Tot nog toe gaat t allemaal nog, maar hoe het straks op de vertrekdag is kan ik niet zeggen. Bidden dat alles goed zal komen. Ons Renaultje heeft al zoveel kilometers gemaakt dat ik ook wel begrijp dat het eens over kan zijn. Een punt van zorg dus. Elke dag bekijken we de situatie. Vandaag ging het redelijk. Gisteren ronduit slecht. We moesten na een bezoek aan Praag een parkeergarage uit. We zaten maarliefst 9 levels onder de grond. De klim uit de garage was teveel voor hem. Vanaf dat moment ging het gruwelijk mis. Zijn eerste en tweede versnelling zijn haperende versnellingen geworden en vooral wanneer er naar boven gereden moet worden. Ik hou mijn hart vast!
Maar goed, het is gewoon niet anders. Ik ga alles uit dat motortje halen om thuis te geraken!

Praag was mooi. De stad heeft heel veel bijzondere plekken. Er zijn enorm veel toeristen en er zijn ook veel acteurs, muzikanten, gidsen en noem maar op. De Karelsbrug was wat mij betreft het hoogtepunt. Wat een prachtige brug. En wat een attractie op zich met al die kraampjes en andere bezienswaardigheden er bovenop. Er is geen verkeer, het is eigenlijk gewoon een promenade over de rivier. Ook het vrije uitzicht op zo veel mooie stukken van de stad is vanaf deze brug zo bijzonder. De stad bruist! De vele toeristen maken de stad vol, maar nauwelijks onbegaanbaar. Elke hoek leent zich voor een foto. Dat is toch heel bijzonder. Praag is wat mij betreft de mooiste stad van Europa. Wat een prachtige stad! Onze trouwe viervoeter was wat nerveus geworden van al die mensen, maar gedroeg zich voorbeeldig! Hij kreeg ook voldoende aandacht, immers, er liepen weer veel Aziaten rond. En Aziaten worden helemaal vrolijk van de Nederlandse Schapendoes. Ik weet niet precies waarom, maar neem van mij aan, dat onze hond voor velen van die mensen, ook al een attractie was.

De dagen vóór en na Praag zijn we aan de wandel geweest op diverse mooie natuurparken die dit land te bieden heeft. Ook de vele kleinere plaatsen in de omgeving zijn altijd de moeite waard gebleken. Ik ben echt blij dat het wederom geboden heeft waarvoor wij hier kwamen. Het huisje leverde precies of zelfs meer kwaliteit dan gewenst. Het huisje kostte ons slechts 130 euro voor een hele week. Daarvoor kregen wij een huisje op een park met 3 slappkamers, een redelijke living en een goed uitgeruste woonkeuken. Inclusief wifi en tv met Nederlandse zenders. Twee toiletten en een ruime badkamer voorzien van douce en bad en bovendien nog een veranda waarop we heerlijk in de zon hebben kunnen zitten. Niet verkeerd dus.

Jammer, maar o zo begrijpelijk is dat we een dag eerder terug zullen keren naar ons Hengelo. Dit heeft meerdere redenen. Zoals gezegd zou ik erop terugkomen. Ons vertrek naar Tsjechië vorige week zaterdag was al onzeker geweest in verband met de gezondheid van mijn schoonmoeder. Toen vlak voor die zaterdag het sein op groen stond zijn we uiteindelijk maar afgereisd, maar wel met de ristrictie dat wanneer het met haar minder zou gaan wij direct naar huis zouden terugkeren. Nou is de situatie niet zo alarmerend dat we persé terugmoeten, maar om de rust bij vrouwlief terug te doen brengen kwam ik met het voorstel een dag eerder de terugreis aan te vangen. Ook al in verband met de auto. Daarnaast is ook nog eens Joeri zaterdag jarig. Dit wisten wij reeds toen wij de vakantie vastlegden dus zou het nooit een reden zijn geweest eerder terug te keren, maar, het valt nu dus mooi samen. Ook Nickey had zo nog een wens. Hij wilde persé op zaterdag in verband met een feest niet te laat thuiskomen. Omdat ik dat nooit kan garanderen vóór een rit van ruim 9 uur is dat voor hem eveneens een reden om blij te zijn met het vertrek van een dag eerder. Ook het weer is reden om de biezen te pakken. Morgen wordt ronduit slecht weer voorspelt en dus is het beter dan maar vast onderweg te zijn. Kortom, ik doe een ieder er veel plezier mee, morgen huiswaarts te keren. We hebben het goed gehad. We zijn er echt uitgeweest en dan is het ook goed!

En ik heb begrepen dat het in het weekend mooi weer wordt in Nederland. Dus dat komt dan dubbel zo goed uit.

Tsjechië kan ik een ieder die er nog niet is geweest aanraden. Het is een prachtig land met een roemrijke historie. Zou ik een klein beetje teveel geld hebben dan kocht ik hier een vakantiehuisje. Zeker weten. Het deel waar wij vertoeven maakt deel uit van het reuzengebergte. Dat is bij tijd en wijle best hoog. En het is een skigebied in de winter. Ooit hoop ik nog eens in de winter deze kant op te gaan. Dat zou mijn beeld van Tsjechië kompleet maken. Maar ook andere delen zijn mooi. Wie weet ben ik hier volgend jaar weer.

Tot gauw Tsjechië!

Tot morgen Nederland!

Reacties

Populaire posts