2015-02 De beurs

Tja, en dan is het alweer zaterdag. De week is werkelijk omgevlogen. De dagen gingen zo snel, dat ik gistermiddag, bij het ook weer haastig verlaten van het pand waarin ik werk te Goor, mijn lees- en schrijfbril heb laten liggen. En zo zit ik hier nu moeilijk te doen, alles drie keer scherp te stellen en over te lezen. Voor mij ligt het Algemeen Dagblad. Ook al niet te doen. Ja, koppen, die kan ik lezen. Maar verder is het vooral plaatjes kijken en gokken wat er verder bij staat. En dan ook nog geen reservebril hebben. Pfff, wat stom dat ik geen reservebril in huis heb en ja nog stommer  is het dat ik dat hulpstuk heb laten liggen. Nooit vergeet ik het mee te nemen, meestal hangt ie met één poot te bungelen aan mijn t-shirt. Gisteren was het dus de eerste keer dat ik hem was vergeten. Eén ding weet ik nu in ieder geval zeker: een reservebril zal worden aangeschaft. Afijn, er is dus weer een week voorbij. Voorbijgevlogen, moet ik zeggen. We zijn inmiddels alweer aanbeland op half februari. Als het in dit tempo doorgaat sta ik binnenkort weer in uw straat!
En met de voorbereidingen gaat alles goed, mooi op schema. Het enige wat ik nog heb openstaan is het controleren van één route. De route op de Bloemenbuurt. Het was deze week uiteindelijk toch iets teveel van het goede en dus heb ik deze controle doorgeschoven naar volgende week. En wanneer dat klaar is lijkt de grootste stap naar het einde van de voorbereidingen inmiddels alweer te zijn gezet. En dat is maar goed ook, want het weer van gisteren en trouwens ook van vandaag  is al bijna goed genoeg om uit te gaan rijden. Het mooie weer van gisteren deed mijn hart alweer sneller kloppen. Het is  aanstaande, het komt eraan!

De beurs waar ik afgelopen woensdag met vrouwlief ben geweest, was wat teleurstellend. Te weinig nieuws. En te weining op ijsgebied. Kortom, niet echt de moeite waard. Ondanks dat, hadden wij het wel uitstekend naar de zin. En dat wij het zo naar de zin hadden zat hem in het feit dat wij allerlei dingen hebben kunnen proeven. En ook nieuwe plannetjes hebben zitten smeden, zo samen. En misschien was dat dan ook wel het leukste, we waren samen uit op nieuwe plannetjes. Maar dan komt het. U moet zich voorstellen; je komt op de beurs. En in beginsel natuurlijk voor Franky's ijs. Dus voor ijs. Nog voordat wij ons enigszins een route hebben gemaakt om te gaan lopen, kijken ze je al aan, maken ze een inschatting van "die kan ik wel of niet aanspreken". Wanneer dan zo'n persoon niet op mij afkomt ga ik er juist naartoe. Doe dan meestal net of ik geinteresserd ben omdat ik een groot restaurant bezit. Wij krijgen dan ook alles te proeven. Wanneer ze wel op mij afkomen ga ik er al vanuit dat ik een ellenlang verhaal krijg te horen van hoe goed hun product wel niet is. Sommigen zijn dan nog zo onnozel om te vergeten te vragen van welk bedrijf ik kom, of wat voor bedrijf ik bezit. Wanneer ze dan vol goede moed hun verhaal hebben gedaan en uiteindelijk die vraag stellen wat voor een bedrijf ik run en uit mijn antwoord vernemen dat ik "slechts"  ijscoman ben, druipen ze af met een zin die aangeeft de interesse in mijn persoon volledig te hebben verloren. Het arrogante zit hem erin dat je op zijn minst een restaurant moet hebben wil men zich echt in jou interesseren. Gelukkig zijn er ook nog enkele uitzonderingen. De beus van Assen, genaamd  "HorceaevenTT"  naar het TT circuit vernoemd is een relatief kleine horecabeurs. Ben je er om 11.00 uur in de morgen en ben je net als ons slechts bezoeker zonder afspraken, sta je om half 3 zeker weer buiten. Een klein beurs dus. Maar zoals eerder gezegd, te weinig interessant voor mij. Maar mijn vrouw en ik hebben wel een mogelijk nieuw en ander idee opgedaan. Dat gaan we binnenkort samen verder uitwerken. Het ziet er mooi uit, maar enige zekerheid daarover zullen we pas krijgen na onderzoek. Onderzoek dat ik zeer binnenkort ga doen. Tot die tijd past bescheidenheid. Het ijsbedrijf blijft hoe dan ook bestaan. Op zijn eigen pootjes. Dat is van mij. Dit mogelijk nieuw idee zou mijn vrouw kunnen gaan doen. Lijkt mij hardstikke leuk. Ben benieuwd. Binnen een half jaar zal er meer duidelijkheid komen hieromtrent.

Volgende week, zo is mij door mijn broer vanuit zijn familierestaurant Cherry toegezegd, plaatst hij mijn promofoto op zijn tv ten behoeve van promotie van mijn kleine ijsbedrijfje.
Ik ben zeer benieuwd. Als het goed is zou hij mij daarvan een foto sturen.
Ook volgend seizoen gaan we weer een prijs uitreiken. Een nieuwe fotowedstrijd zal worden opgestart. De wijze waarop er nu een foto gemaakt moet worden zal wellicht iets anders zijn. De prijs overigens naar alle verwachtingen ook. Binnenkort meer....

Drie van de vier bestaande routes zijn op dit moment aangepast, gecontroleerd en goed bevonden. De route op het Tuindorp is klaar en zal ook de opening van het seizoen krijgen. Ik heb inmiddels de weergoden lief aangekeken, maar ze lachen me nog niet helemaal toe, alhoewel ze me vandaag en gisteren al wel een goedkeurend knipoogje hebben gedaan. Ook de routes op de Berflo Es en Nijverheid zijn klaar. Als alles goed gaat, en ik zou niet weten waarom dat niet het geval zou zijn, is volgende week alles wat routes betreft klaar voor het jaar 2015. Dan dient alleen de ijskar nog te worden aangepakt, maar een ruime schatting van alle werkzaamheden welke ik onlangs heb gemaakt is dat ik met een goede twee uur alles voor elkaar zou moeten hebben.

Nog even een mededeling over de routes, voor wat betreft de rijtijden en mogelijke eerste ritten.
Tuindorp t Lansink      elke zondag kriskras door het tuindorp 't Lansink (Hengelo Zuid)   tussen 12.30 en 17.00/18.00 uur    mogelijke start: medio maart
Berflo Es                       Om de zaterdag (Even weken) 8km lange route Berflo Es (Hengelo Zuid) tussen 12.30 en 19.00 uur    mogelijke start: Begin april
De Nijverheid               Om de vrijdag (Oneven week) route kris kras door de Nijverheid (Hengelo Zuid) tussen 18.00-21.00u  mogelijke start  Begin mei
De Bloemenbuurt        elke woensdag  (Hengelo Zuid)   tussen 18.00 en 21.00 uur                                                                          mogelijke start: Begin mei

Voor de laatste twee ritten geldt dat ik afhankelijk ben van het beschikbare daglicht. En daarom gok ik er op per mei daar te kunnen gaan rijden.
Uiteraard zal ik zo vroeg mogelijk door de wijk rijden. Kortom, blijkt het eerder te kunnen, dan ben ik er ook eerder.

De beginwaarden om uit te rijden liggen in het voorjaar op 12 graden minimaa,l met zon.
Later iñ  het seizoen is een 17 graden met droog weer goed genoeg. Regent het echter, dan kunt u mijn komst vergeten.

Om het verhaal van vandaag niet teveel theoretisch te laten worden wil ik graag nog even besluiten met een leuke anekdote van jaren geleden. Sommigen van u weten wel dat ik ook eigenaar was van Cherry, het restaurant wat nu nog van mijn broer is. In die tijd stond ik veelal in het ijsloket (!). Dat vond ik toen gewoon echt het leukste stukje van dat bedrijf. Je stond daar altijd in direct kontakt met de mensen. Binnen was dat anders. Op drukke dagen ging je helemaal uitgewoond en gek naar huis. Ijsdraaien, ijsdraaien en nog eens ijsdraaien. Daar heb ik wat ijsjes gemaakt hoor. Maar hoe gek ook, ik had het altijd naar de zin. Afijn, op een dag komt er tussen al dat grote volk ook op een gegeven moment een kereltje aan het loket en vraagt een ijsje van 75 cent. Dus ik tap een mooi 75 cent ijsje op en geef het ijsje aan het kereltje. Na wat moeizaam gegrijp in zijn broekzak vind hij daar zijn geld en legt 50 ct op de balie. Ik kijk hem nog aan, maar onze interactie levert geen vervolg op en er komt geen 25 ct meer bij! Ik besluit het erbij te laten onder het mom; "ach zo'n ventje, wat kan mij het toch schelen.'  en verplaatste mijn interesse naar de volgende klant in de alsmaar groeiende rij. Een paar klanten later, merkte ik nog steeds dat kleine kereltje op. Hij was nog geen millimeter van zijn plek geweest. Hij likte aan zijn pas verworven ijsje. Ik zeg "is er iets?" Hij zegt: "ja,........waar blijft mijn wisselgeld?" Met mij schoten aardig wat mensen in de lach, zoals het eruit kwam, maar ook zoals het geheel een mooi verhaal was geworden. Het verhaal van die dag. Ik gaf hem uiteindelijk 25 ct  voor de aardigheid als wisselgelg terug. Zichtbaar tevreden en zich bovendien niet benadeeld voelend door een slechtwillende ijsverkoper baande hij zich een uitweg door de alsmaar groter wordende menigte.
Ik heb er later nog een aantal keer vreselijk om moeten lachen. Het tekent het ijsvak waar ik zo verschrikkelijk aan verknocht ben. Zo veel van hou. Zo leuk ook.

Ik ga stoppen, mijn ogen worden moe. Ik dank u allen hartelijk voor de warme belangstelling in mijn bedrijfje. Via de statistieken van mijn blog zijn er lezers uit Amerika, Oekraine, Belgie en nog meer landen. Ik voel mij zeer vereerd. Zou graag willen weten wie en waarom zij dit lezen.

Voor nu, allemaal een goede week. Een week waarin ik zeer waarschijnlijk mijn voorbereidingen zal afronden. In ieder geval ben ik vóór 1 maart gereed.
Wat mij betreft mag de lente komen.

Tot volgende week,

Frank Boereboom
Franky's ijs

Ps: vergeef mij enige typefoutjes

Reacties

  1. Het was heerlijk weer vandaag. De meisjes speelden meteen weer buiten. Nog maar eventjes en we maken het buitenspelen weer compleet met een ijsje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Selina, wat leuk om de eerste officiële reactie op mijn blog te krijgen. Ja je hebt gelijk, het weer begint er alweer op te lijken. Zie er dan ook heeeel erg nasr uit jullie allemaal weer te mogen begroeten.

      Groetjes Frank

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts