2015-09. De lente is in aantocht!

Het is paasweekend en inmiddels zondagavond. Het paasweekend dat met goede vrijdag aanving startte erg kil. De temperatuur was met 6 graden op vrijdag en 8 graden op zaterdag behoorlijk laag. De zon was er tot aan vandaag toe, al wisselende met de aanwezige bewolking, bij geweest, maar de wind verpestte een heerlijke gevoelstemperatuur. En dus was ik zaterdag (gisteren) met enige twijfels op de Berflo Es uitgereden, want of de mensen wel buiten zouden komen danwel zijn, was de grote vraag geworden voordat ik met ijskar de straat uitreed richting de Berflo Es. Het zou deze zaterdag mijn eerste echte rit op deze wijk zijn. De vorige maand, was ik er ook al geweest met ijskar, maar hier betrof het toen een woensdagmiddag en dus niet de officiële zaterdagrit. Die rit maakte ik toen omdat het zo'n mooi weer was en ik maar wat graag de Berflo Es wilde laten zien dat ik er weer was. Terug naar zaterdag. De rit verliep moeizaam. Het was eigenlijk te fris. De wind deed zijn best mijn parasol van 25 euro te mollen, maar het lukte de wind (opnieuw) niet. Snijdend langs mijn goed ingepakte lichaam deed de wind ook op dat gebied zijn best om mijn rit naar de fillistijnen te brengen. Maar, ik zou niet opgeven. Komt niet voor in mijn woordenboek! Alleen bij regen of ziekte trek ik mij terug, anders niet! Koud had ik het wel. De gevoelstemperatuur lag erg laag. Het was dan ook de reden dat ik niet super verkocht. Maar uiteindelijk viel de omzet mij niet eens tegen. En dat zat hem in het feit dat de omzet toch nog gelijk lag aan eerder behaalde omzetten op de Berflo Es. En dat was gezien de koude toch verassend. Ik had er in ieder geval niet op gerekend.

Het wordt nu echt lente. En dat zorgt voor een bijzondere week! Zo wordt, nadat de wijk Berflo Es nu officiëel is geopend, ook de Bloemenbuurt geopend. Een heerlijke en kleine wijk. Ik kom er heel graag. Aanstaande woensdag gaan we er weer rijden in de avonduren. Ben erg benieuwd naar de reacties. Het beschikbare daglicht is met de ingestelde zomertijd inmiddels ruim aanwezig om in ieder geval tot 20.30 uur rond te rijden. Ook vrijdagavond ga ik een wijk openen. Dan rijd ik een verkorte route op de Nijverheid. De route is te lang om hem kompleet te rijden zonder in het donker thuis te komen. Het weer blijft in ieder geval goed. De temperatuur gaat elke dag wat omhoog om tot een bijna 20 graden op vrijdag te eindigen. 

Morgen rijden we een nog enigszins koude rit op het tuindorp. De temperatuur is, met 10 a 11 graden, hoger dan de afgelopen dagen, maar er zou ook minder zon zijn. Wat wel mooi is is dat de wind bijna geen rol zal spelen. Ook op het tuindorp ga ik voor het eerst de echte route rijden. Dus de lange versie. Tot nog toe zijn er dit jaar alleen verkorte versies gereden om verschillende redenen. Dus ook hier deze keer een echte route, tenzij ik het vanwege drukte niet ga redden.

In mijn werk kom ik tot slot heel vaak mensen tegen die mij vragen hoe het ijs zo koud gehouden kan worden. Uiteraard wil ik daar graag een antwoord op geven. Het antwoord op die vraag brengt ons bij de vrieskist, welke op de ijskar geplaatst staat. Die gewone vriezer (overigens wel een echte Caravel, uitstekend en niet goedkoop merk voor mobiel werk) wordt met een stekker in het stopcontact koud gemaakt door vriezen. Zoals het bij u thuis ook gaat. Er is echter één klein verschil met een thuisvriezer. In mijn Caravel hangen mobiele rvs platen, gevuld met vloeistof, tegen de lange zijden van de kist. Deze vloeistof wordt uiteraard ook ingevroren. De platen geven in de kist een langdurige koude af, waardoor het ijs op kracht blijft. Deze platen noemen wij ook wel eutectische platen. Zij zijn voor de mobiele ijscoman de belangrijkste bezittingen. Overigens zijn de platen welke ik in mijn kist heb, bijzonder zwaar. Zo maar even optillen is er niet bij. Met elke route voel je ze op het laatst wel.

Het is dus pasen. De paasvuren zullen weldra worden ontstoken. Mijn vriezer is weer aan. Morgen gaan we er weer tegenaan. De bedoeling is duidelijk. Het seizoen staat letterlijk op beginnen. Of dat morgen al is, zal ik u later laten weten. In ieder geval ben ik vanaf deze week weer 100 procent actief. HEERLIJK!

Nog even de agenda tot volgende week maandag;

Maandag 6 april                     tuindorp   middag
Woensdag 8 april                   Bloemenbuurt  avond
Vrijdag 10 april                       Nijverheid  avond       (verkorte route)
Zondag 12 april                      tuindorp   middag

Ik zie u graag op één van de wijken.

Volgende week laat ik u weten hoe het één en ander is verlopen. Voor nu; ik wens u nog een fijn restant van het paasweekend toe!!!

Frank Boereboom
Franky's ijs

Reacties

Populaire posts