2015-11. Windrijk Nederland

Op een bankje zitten, midden op het tuindorp, bij de vijver. Omringd door oudere en jongere klanten die met mij een ijsje eten. De zon brand op het gezicht en het ijsje glijdt heerlijk naar binnen. Een gesprek met medewijkbewoners. Over het vak dat een ijscoman vervuld. Een moment van geluk, van algehele rust, van vrijheid. Het zijn van die momenten die ik elke dag wanneer ik met ijs rijd, meemaak. Het zijn van die kostbare momenten die je bij je draagt en waarvoor je het doet. Of het biertje dat ik zo bijna op het einde van de route krijg van een maatje van me. Het maakt mijn werk zo verschrikkelijk mooi, zo de moeite waard. Vandaag was het zo'n dag! Afijn, we zijn weer thuis en de week zit er op! Het is zondagavond en vandaag was het een superdag! En dat de dag zo goed is verlopen heeft alles te maken gehad met het mooiste weer van dit seizoen tot nu toe! Er was veel zon en erg weinig wind! En dat is nogal eens anders geweest. Vandaag zou het minder zijn dan gisteren voor wat het weer bertreft, maar dat was geenszins het geval. Vandaag stond er nauwelijks wind, gisteren blies de wind mijn parasol nog, in alle mogelijke en zelfs onmogelijke standen. En ik kan u verzekeren dat er veel onmogelijke standen voorhanden zijn! En dat probleem heb ik dit voorjaar wel erg vaak gehad. Toegegeven, de lente heeft tot nu toe droge en mooiweer dagen opgeleverd, maar ze waren bijna allemaal behoorlijk windrijk. En wind uit een verkeerde hoek, maakt dat het snel te koud is. En dat mijn parasol vaak onmogelijke dimensies aanneemt! Soms is het nog maar slechts een vlaggetje, een door de wind omgekeerde parasol. De meeste baleinen van mijn parasol zijn krom. Hebben de wind dan ook moedig getrotseerd. En ze werken nog steeds, niet kapot te krijgen! Ik wil er slechts mee duidelijk maken dat de wind in Nederland heftiger is geworden dan jaren geleden. Misschien is het toeval, misschien ook niet. De nabije toekomst zal duidelijk maken of dit ook zo is. Vandaag was het dus rustig, bijna windstil in vergelijking met de voorgaande dagen. Vandaag waren er dan ook veel klanten, veel ijseters. Het was een leuke dag. Het mooiste van vandaag waren de allerkleinsten onder ons. Voorzichtig ijs etende kinderen van nauwelijks een jaar of twee jaar oud. Zo ook de kleine dochter van een oud medewerkster van mij uit de tijd van Cherry. Leuk om te zien trouwens dat ook deze medewerksters van toen, toen nog werkende schoolgangers, zelf ouders zijn geworden. En prachtige nieuwe klantjes hebben gemaakt. Als ijscoman, juich ik dit dan ook in het bijzonder toe!

Gisteren reed ik op de Berflo Es, en het moet mij van het hart om te zeggen en te schrijven, dat dit de minst goed draaiende wijk is. En ik schrijf dat ook helemaal toe aan mijzelf! Op de eerste plaats rijd ik daar maar 1x in de 14 dagen. En op de tweede plaats rijd ik daar op zaterdagmiddag. En ik heb gemerkt dat er dan veel mensen weg zijn. Sporten, boodschappen doen, etc. En dus ga ik mij beraden op wat te doen. Ik wil in ieder geval wel blijven rijden op de Berflo Es en dus zal ik dat ook blijven doen. Alleen is de tijd waarop ik dat doe waarschijnlijk niet goed. Ik ga het wellicht later op de dag proberen. Ik zal daar de komende week eens een besluit over gaan nemen. Gisteren was het zo nu en dan koud. Koud door die doorstaande wind met af en toe ook nog van die ellendige vlagen. Af en toe had ik het koud, maar ondanks die kou waren er nog genoeg ijseters. Maar zoals gezegd; het kan en MOET beter. Na de rit heb ik op het terras van hotel 't Lansink een heerlijk glaasje wijn gedronken, met mijn kop in de warme zon. Ik was daar zo aan toe!

De dag ervoor was ik bij de Tuindorpschool, voorheen de Wingerd, te gast. Ze hadden daar een open dag georganiseerd om hun kleine school onder de aandacht te brengen. Er moeten leerlingen bij. Anders dreigt ze gesloten te worden. En ook hier moet mij iets van het hart; deze school verdient beter. Het kan niet zo zijn dat ze gesloten wordt door te weinig kinderen. Daar moeten wij op het tuindorp zuinig op zijn. Ik hoop oprecht dat de naamswijziging meer ouders doen besluiten hun kind op deze school te doen. De middag werd een poging gedaan deze school onder de aandacht te brengen. Het werd een leuke dag met heel veel optredende kinderen. Ik geloof dat de dag geslaagd was. Ook op deze dag stond veel wind en maakte de dag tot een koele dag.

Woensdagavond was ik op de Bloemenbuurt. En die kleine rit is echt een succes! Het geroep van kinderen nadat je 1x hebt gebeld is zo verschrikkelijk mooi om te ervaren, dat je er elke dag wel wil rijden. Uiteraard doen we dat niet want het moet wel leuk blijven, maar het is echt een verschrikkelijk leuke wijk om op te rijden. Aanstaande woensdag gaan we er weer rijden en met veel plezier!

Vandaag was het mooi. Mooie omzet, mooi weer, leuke mensen ontmoet, zowel vanuit tuindorp als van erbuiten! Het was ook een mooie week. We lopen hard uit op de omzet van vorig jaar. Verschrikkelijk hard zelfs. Vandaag kwam ik de persoon tegen die in overleg met de stichting tuindorp een schakelkastje met mijn afbeelding en tekst gaat bestikkeren. Half mei is het zover, dan zou er eentje met mijn afbeelding en tekst zijn bedrukt! Ben enorm benieuwd. Het vak is dus mooi. Ik praat erover en ik schrijf erover. Ik kan het gewoon niet laten! Noem me maar gek, ik vind het best. Ik ga gewoon door omdat ik ervan houd. Zoals geschreven in de eerste alinea, met mensen praten, met kinderen werken, het maakt mijn werk verassend. Elke dag weer! Ik zie in mijn statistieken van mijn blog dat het goed gelezen wordt en zelfs in het buitenland. Zou het leuk vinden om te weten wie er in Amerika, Oekraine, Duitsland en andere landen lezen.
Ik zie dat het daar gelezen wordt en dat maakt mij nieuwsgierig.

En dan tot slot:

Nog even de agenda voor de komende week;

Woensdagavond, 18.00 tot 20.45 uur Bloemenbuurt
Vrijdagavond, 18.00 tot 20.45 uur Nijverheid
Zondagmiddag 13.00 tot 18.00 uur Tuindorp.

Ik wens u allen een mooie week toe. Hoop dat ik u ergens op bovenstaande wijken mag ontmoeten, uiteraard wanneer het weer dit toelaat.

Frank Boereboom
Franky's ijs


Reacties

Populaire posts