2015-18. Een zeer drukke week.

Het begon nog redelijk rustig. Een afspraak om ijsjes uit te delen namens de Plechelmusschool op de avondvierdaagse was de eerste opdracht van deze afgelopen week. Een ontzettend leuke opdracht. Ik moest er wel met de ijskar op de aanhanger naar toe, want fietsend zou ik daar aangekomen, vooropgesteld dat ik daar überhaupt was aangekomen, al het ijs waarschijnlijk zelf hebben opgegeten. Nu, na het afladen van de ijskar was het ijs tot aan het moment dat de kinderen van de Plechelmusschool op hun rustpunt waren aangekomen, onaangeroerd gebleven. Het was echt een geweldige avond. Kort, maar krachtig. Vele kinderen die de avondvierdaagse liepen kenden de ijscoman. En dat was heerlijk om te zien of te horen. Ook waren vele leidinggevenden of organisatoren van de verschillende scholen onder de indruk van de wijze waarop de Plechelmusschool hun kinderen van ijs had weten te voorzien. Nadat de laatste groepen de rustpunten hadden aangedaan en iedereen die daar op de rustpunten zijn of haar werk had gedaan kwamen er nog een aantal bij mij vragen of ik volgend jaar ook door hun kon worden ingehuurd voor de avondvierdaagse. En met mijn "ja hoor" ging ieders zijn weg. Als laatste vertrok ik. Het karretje op de aanhanger zetten is mij niet vreemd, echter de eerste keer van het jaar is dit nog even wennen. Thuigekomen was ik blij met het verloop van die avond.

De dag welke volgde zou ik ook op de avondvierdaagse staan. Op mijn "eigen" tuindorp zou ik op deze avond omdat de route daar overheen liep, voor iedereen ijsverkoper zijn. Dus niet in opdracht van een school of iets anders. De omzet was niet slecht, maar ik had wel beter verwacht. Deze avond was het al wat warmer dan de avond ervoor. De dag welke zou volgen, vrijdag, zou heet gaan worden. Er werd een temperatuur verwacht van ruim 30 graden. De eerste tropische dag.
Die vrijdag werd het inderdaad erg heet. Heg werd ruim 32 graden. Die avond was ik erop gebrand om een goede omzet te scoren. Enerzijds omdat het warm was, maar ook omdat er in de binnenstad een groots evenement gaande was en ik daar toch tegenop moest boksen. Ook was ik benieuwd naar het werken van de vrieskist op het oude onderstel van de fiets. "Hoe zou het ijs zich houden?" was een veel gebezigde gedachte. Toen ik de route aanving werd al meteen duidelijk dat deze avond tot één van de beste in de geschiedenis van Franky's ijs" kon gaan horen. En mensen, dat werd het dan ook. Vreselijk goed! Het leek wel of iedereen thuis was. Prachtige avond gekend. Ook het ijs hield zich ondanks de hitte uitstekend. Totaal geen problemen gehad. Maar,,,, op het laatst toch nog even in de rats gezeten om de opstekende wind, de donkere lucht. Het naderende noodweer. Het ging gelukkig net goed en éénmaal thuis, toen het me niet meer kon deren, brak het noodweer uit.

Een mooie dag dus die vrijdag. En dus was het de beurt aan opdracht nummer 4 van deze week. Zaterdagavond, na mijn bezoek aan mijn vader zaterdagmiddag, werd ik verwacht op een door de vereniging BWO georganiseerd jeugdvoetbalkamp in Duitsland.  Daar werden 100 ijsjes geschept voor de e en f pupillen. Ondanks dat ik me daar te plekke een rompslomp heb lopen zoeken, omdat mijn telefoon (nog altijd niet vervangen door drukte) mij weer eens in de steek liet, kon ik ze toch nog op tijd bedienen met ijs, omdat een goedwillende Duitser mij de weg wel wilde wijzen door mij voor te gaan met zijn auto.  Foto's van het scheppen voor de groep werden wel gemaakt, maar heb ze helaas vergeten te vragen. Wellicht dat iemand van BWO dit nog leest, hou me van harte en sterk aanbevolen. Ook hier ging de ijskar weer op de aanhanger en reed ik om een uur of half 10 in de avond weer naar huis. Eénmaal thuis begon ik de vele werkuren te voelen. Ik viel in slaap voor ik er erg in had.

Zondag was gereserveerd voor het Twentse Bier Festival. Lekker vlakbij. En dus kon ik daar heenfietsen en ook weer vandaan naar huis fietsen. Het evenement is een pracht evenement. Een festival met diverse Twentse bierproducenten en wat andere ondernemers. Ik was erg blij daar aanwezig te mogen zijn. Was er ook voor uitgenodigd. Een goed gesprek met een mobiele pizzabakker was er een mooi voorbeeld van. Wellicht kunnen wij elkaar op enig moment aanvullen. Wie zal het zeggen. Ik heb hem in ieder geval beloofd een prijsopgave te sturen. Het weer was ook vandaag uitstekend en er werd redelijk verkocht, maar meer nog gedronken. Ook door de ijscoman. Ondanks dat bleef ik netjes mijn ding doen. Mij ging het hier voornamelijk om bekendheid. Heb ook vele visitekaartjes uitgedeeld. Omdat ik de kinderen in tuindorp niet wilde vergeten heb ik na dit festival nog een rondje op ons tuindorp gefietst. Ik maakte met dit kleine rondje nog heel veel klanten blij. De omzet werd daarmee nog goed.

De week is voorbij. En eerlijk gezegd ben ik er nu ook wel even klaar mee. De week was zwaar. Gewoon werken en dan daarna nog ijsverkopen trekt wel een behoorlijke wissel op mijn lichaam. Maar de reacties, de facebookberichten en de stijgende omzetten zijn reden om vooral door te gaan en niet op te geven.

Woensdagmiddag én avond ben ik weer actief. In de middag zijn we op de nationale straatspeeldag actief. Op de Boerhaavelaan gaan we dan voor heel veel kinderen ijsscheppen. Zowel mijn leverancier Boermarke, als ik stellen het ijs daarvoor beschikbaar. Woensdagavond rijd ik nog een route op de Bloemenbuurt. En dan gaat de kar eventjes uit. Eventjes maar. Komend weekend ben ik er niet. Dan ben ik in het kader van mijn 12 1/2 jarig huwelijk weg.
Eén van mijn kinderen, de oudste, zal heel toevallig op een feest ter ere van een echtpaar dat ook net als ons op zaterdag feest viert, ijsscheppen voor zijn vader, omdat ik er die dag niet zal zijn. Mijn vrouw en ik zullen op Schiermonnikoog zijn om ons jubileum te vieren. Met onze kinderen gaan wij zondag uiteten, dus dan hebben we ook nog feest.

Kortom, na woensdag, zijn we er even niet. Maar een week later gaan we weer opgeladen en met goede moed beginnen aan het restant van de zeer drukke maand juni.

Ik wens u allen een fijne week toe.
Over Schiermonnikoog en de andere festiviteiten kom ik volgende zondag graag te spreken.

Frank Boereboom
Franky's ijs

Reacties

Populaire posts