2016-07. De restauratie week 1

De restauratie van de Spijkstaal is halverwege. Een wijkgenoot die liever niet op de voorgrond treedt (gemakshalve M) en ondergetekende trokken voor dit project in principe twee weken uit. Begin deze week werd de kar der karren verplaatst van zijn tijdelijke opslagplaats naar de werkplaats.
Een hele klus want de Spijkstaal was erg langzaam. Behoedzaam stuurde ik het gevaarte van de ene naar de andere plek.  Voorafgaand had ik op mijn telefoon een snelheidsmeter gedownload.  Om te kunnen vaststellen hoe hard, of nog beter, hoe langzaam de kar zich deed voort slepen. Maximaal 7 km per uur. Dat was het.  Ik had een baksteen op het gaspedaal kunnen leggen en er naast kunnen lopen en dan was ik er wellicht nog eerder geweest.  Nee. Snel was die niet en dat gegeven maakte mij wat ietwat onzeker, want hoe kon ik in Godsnaam op deze manier van Zuid naar Noord rijden en uiteraard ook weer terug.
Zou het allemaal wel goedkomen?
Eénmaal aangekomen in de werkplaats begon de eerste werkdag en daarmee de race tegen de klok. Twee weken. En misschien nog ietsje meer. Daarbinnen moet de klus worden geklaard. De eerste week leverde twee tot drie snelle dagen. Dagen waarop er echt veel gebeurde. Vooral de eerste dagen ging het buitengewoon goed. De kar werd helemaal gestript. Alle overgebleven constructie delen geschuurd en in de grondverf gezet. De cabine werd ontdaan van zijn ruitjes en compleet geschuurd. Uiteindelijk stopten wij de werkzaamheden vrijdagmiddag rond de klok van 13.00 uur. Wij werken in een hal van een bedrijf. De ruimte is ons ter beschikking gesteld. Daar zijn we uiteraard heel erg blij mee. Zo gaandeweg kunnen we steeds meer enthousiasme waarnemen bij de werknemers aldaar. Maar vrijdag werd de hal ivm weekendviering vroegtijdig afgesloten. En zo begon ons weekend ook vroeger. En stopte de werkzaamheden dus ook 4 uur eerder dan aanvankelijk verwacht.

Ik hoor en zie veel mensen reageren dat de Spijkstaal er op tv zo goed uit zag. En ja, dat deed ie ook op tv. Dat moest ook wel voor de uitzending. Maar als je  dichtbij de kar staat dan zie je dat het allemaal niet echt overhoudt.  Begrijp mij niet verkeerd want ik heb de mooiste kar van de wereld GEKREGEN en ik ben zeer dankbaar voor deze gift! Maar de kar weer opknappen en goed rijdend krijgen vraagt wel wat meer inspanningen. Zo moest in een eerder stadium de overkapping verhoogd en verlengd worden om de Spijkstaal bij mij thuis goed te kunnen stallen. Een kleine 300 euro later was dat probleem getackeld. En nu is het aan mij en M om deze kar zijn mooie smoel weer terug te geven. En dus gebeuren er veel zaken. Ook die men van te voren niet had verwacht, zoals het strippen van het totale verkoopgedeelte. Als men dan de foto's ziet van een totaal gestripte kar zit de schrik er meestal goed in. Begrijpelijk!
Maar het was gewoon nodig. Net als alle andere zaken die we tijdens deze restauratie zijn tegenkwamen. Zo bleken de bandjes niet goed genoeg te zijn. Dus moest ik weer op zoek naar bandjes.
Een bevriende relatie uit mijn vorige werk schonk mij namens Noaberhuus de Nijverheid een korting op diezelfde bandjes die de aankoopnota meer dan de helft deed slinken. Geweldig! Mijn dank is dan ook zeer groot. Omdat de Spijkstaal een zeer lage maximum snelheid had hebben we de hulp ingeroepen van een wat oudere man die vanuit zijn werkverleden (monteur Spijkstaal) precies wist wat te doen aan de technische problemen rondom de snelheid en ook de rem werking (die ook te wensen overliet). Er werd al snel vastgesteld dat de Spijkstaal door een onjuiste afstelling nooit in de 4e versnelling bleek te komen (Wist ik veel). En ook de handrem bleek gewoon door een simpele ingreep weer snel gerepareerd.  Later bleek ook nog dat de Spijkstaal op zijn rechterachterwiel werd afgeremd. Zo met de losse hand kon je het wiel niet in beweging krijgen.  Tja...en dan is de maximum snelheid van 7 km wel te begrijpen. Hoop dat de kar nu minimaal 14 km hard of zelfs nog harder gaat. Bovendien werd ik door de 'monteur ' gecomplimenteerd met mijn mooie aanwinst. Volgens hem had ik op die twee puntjes na, die overigens middels simpele ingrepen binnen een half uurtje waren opgelost, een goede kar gekregen.
In deze week werd helaas ook vastgesteld dat de vrieskist op de Spijkstaal was overleden. En dat is wel een serieus probleem.
Dankzij mijn ijs leverancier Boermarke kan ik de kar weer mooi maken. Daarvoor hebben ze mij een geweldig bedrag geschonken. En eerlijk gezegd zou ik daar met de verwachte werkzaamheden zeer waarschijnlijk net  binnen hebben kunnen blijven. Met de vervanging van de vriezer ga ik nu toch een honderdje of vijf over dat budget heen. En daar baal ik van. Nu moet ik nl zoeken naar een oplossing. Een oplossing om de nieuwe kist te kunnen afnemen cq te betalen.
Afijn, problemen zijn er om opgelost te worden en uiteraard zal dat ook gaan gebeuren, tenslotte is een ijskar zonder vriezer geen ijskar. Het zal de werkzaamheden die waren ingezet niet beinvloeden. We gaan gewoon kei en keihard verder op de ingeslagen weg.
En dan is er ook nog die wens van mij om de Spijkstaal een naam te geven. Een passende naam. En naam die onlosmakelijk verbonden zal zijn aan datgeen wat ik middels een snor, de dekselse snor, heb mogen meemaken. Want dankzij deze zeer goedkope snor, bij Wienk inderhaast gekocht ten behoeve van OEST 2015, is mijn leven kompleet op zijn kop gezet. Een nepcommercial, tv-debuut en zoveel lieve berichtjes en ook bekendheid later, geef ik die snor de eer die het toekomt. En zo wordt die snor opgeplakt in de cabine en zal een medewerker van het bedrijf waar wij de kar opknappen, met zijn talent de kar met mooie bruine verf, op een prachtige creme ondergrond, voorzien van de naam: "De Dekselse Snor". Hoe leuk!

De komende week zullen de volgende zaken aan bod gaan komen;
- verkoopgedeelte zal worden opgebouwd
- wielen achter controleren, lopen vast
- dak verkoopgedeelte afmaken
- schilderen cabine
- plaatsen ruitjes cabine
- plaatsen radio cabine
- onderdelen ophalen uit Amsterdam
- plaatsen naam op kar

Het lijkt veel. En ook in een week nog net iets teveel werk. Maar het gros zal af zijn.
We gaan het zien.

En dan nog even een paar mededelingen;
De routes voor de verschillende wijken laat nog even op zich wachten.
Dat heeft met een paar zaken van doen. Ten eerste mag ik dit jaar in uren nog niet veel rijden. Ik mag per maand zoals bekend maar 87 uur per maand ijs verkopen.  Dit betekent dat ik niet elke week op 'nieuwe' wijken zal rijden. Ik moet dus schipperen en kiezen. En daar baal ik van. Maar het kan gewoon niet anders.  Wanneer ik over dat aantal van 87 uur kom word ik voor de rest van mijn uitkerings periode gekort. Ook in de niet ijs periode als de winter en daar pas ik voor. Mijn gezin gaat voor alles.
Ik ga na de restauratie van de Spijkstaal een logisch schema maken. U mag ervan uitgaan dat ik overal ga proberen te rijden.
Ik houd u hier of op facebook daarvan op de hoogte. Mocht ik in de tussentijd een deeltijdbaan vinden zijn er wat mij betreft geen belemmeringen meer en kan ik daadwerkelijk overal met een regelmaat van een week op bezoek komen.

Ook zal komende week  mijn vernieuwde website afkomen. Ik ben heel nieuwsgierig.
Op dit moment staat de site nog niet online. Dit heeft te maken met het feit dat de site nog stukken info mist. Er wordt keihard aan gewerkt op dit moment dus de verwachting is dat de site straks aan alle door mij opgestelde eisen voldoet. Dus ook met de ontbijtservice.
Mocht hij zijn gelanceerd dan laat ik het u via de facebook pagina's weten.
Zijn naam zal ik hier iig alvast publiceren.
U kunt mij waarschijnlijk ergens volgende week terugvinden op;
www.frankys-food.nl

Een paar foto's om u vaste volgers te laten zien wat er allemaal gebeurd met de Spijkstaal voeg ik toe. Ik wil benadrukken dat ik het een geweldige klus vind en geniet van alle werkzaamheden.  Ik wil uiteraard mijn hulp M enorm bedanken voor zijn hulp. Zonder hem was ik nooit zover gekomen.
Het gaat een juweeltje worden!

Volgende week het vervolg van de restauratie.
Voor nu; allemaal een mooie week toegewenst.

Frank Boereboom
Franky's ijs en Ontbijtservice
Hengelo

Reacties

Populaire posts