2016-10. De Openingsrit op het tuindorp!

Het is maandag 14 maart 2016. De eerste rit zit er op. Gisteren reed ik een rit op de mooiste wijk die Hengelo rijk is. De wijk ook, waarin ik zelf woonachtig ben. Het is de wijk waar ik mijn seizoen start en ook eindig. Vooral ook omdat het dichtbij huis is. Zo kan ik bij de start van het seizoen altijd nog ingrijpen wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld als ik iets ben vergeten omdat ik daar door maandenlange rust (winter) niet aan gedacht had, of wanneer ik wil weten hoe iets nieuws werkt en dat dan graag dichtbij huis probeer zodat ik altijd kan reageren.  Zo ook nu met mijn nieuwste aanwinst, "De Dekselse Snor". En ik moet zeggen, ik was maar wat blij dat ik dichtbij huis opereerde!

Zaterdag was ik nog druk met alle voorbereidingen geweest, teneinde de eerste en voor mij o zo belangrijke rit zo goed mogelijk te laten verlopen. Daags ervoor had ik van deze openingsrit op facebook nog een mini evenement aangemaakt om zo zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met de gekregen Spijkstaal. En natuurlijk heb ik dit evenement  via mijn facebookpagina's Franky's ijs en Franky's Ontbijtservice nog eens goed onder de aandacht van mijn overigens steeds groter wordende groep volgers weten te brengen. Een teken trouwens, dat ik met mijn manier van ondernemen op zich goed bezig ben. Mijn mini evenement trok in ieder geval veel aandacht op facebook en ik bedacht mij dat niets maar dan ook niets roet in het eten zou mogen gooien. Nee, alles MOEST tot in de puntjes zijn geregeld. Niets mocht aan het toeval zijn overgelaten. En dus was ik zaterdag met maar één ding bezig en dat was de rit met de Snor. Een feest halverwege, een feestje wat later op de rit en een wat groter feest aan het einde van de dag moesten die dag compleet maken. Allemaal aangevraagd nadat de openingsrit was ingepland. Het maakte de rit wat spannender, tenslotte moest alles in de bruikbare tijd worden afgewerkt. Zaterdag bekroop mij dan ook enige onrust. Zou het wel lukken allemaal, zou ik overal wel op tijd zijn? Piekeren deed ik echter niet lang, want om mijzelf wat rust te geven besloot ik zaterdagmiddag om dan maar een half uurtje eerder te vertrekken op die zondag. Dat lijkt misschien niet veel, maar geloof mij, dat kan echt veel uitmaken. Het weerbericht voor de dag welke komen zou bleek steeds minder goed. Eerst zou het vol met zon zijn en 12 graden. Dat was op woensdag nog zo. Vrijdag werd het op het weerbericht nog maar 10 graden met zon en wolken. Zaterdagavond was zelfs daar niet meer veel van over. De zondag was in aantocht en ik bedacht mij: ik zou het allemaal wel zien. Tevreden over de voorbereidingen en vol spanning keek ik uit naar de dag welke komen zou. Rond de klok van 24.00 uur viel ik die dag in slaap.

Zondag.
Het was koud. Heel koud. Zon? Nee, geen zon, maar ja het was bij het ontwaken nog maar 8 uur in de morgen. Ik had een opdracht en moest om half 10 nog een ontbijtje afleveren. Dus zo erg was dat toen nog niet, maar eenmaal thuis van het afleveren van dat ontbijtje was het nog steeds koud en ook nog geen zon. De wind blies wel. En niet zo zuinig ook. Ik bedacht mij nog; gestel dat ik nu met mijn fiets ijskar had moeten rijden, dan had ik de parasol er vanwege de straffe wind veiligheidswege af moeten laten, zo sterk als de wind al zo vroeg op de dag was. En dat was geen goed teken! Ik was enigszins van mijn stuk, maar rijden zou ik. Het zou wel betekenen met de afspraken van de verschillende feestjes, dat ik een lange koude dag tegemoet zou gaan zien. En ook doemde de vraag op wat dat zou doen met de grootte aan klandizie. Ik probeerde er maar de moed in te houden. Tenslotte kon ik maar mooi mijn Snor aan de buitenwacht presenteren. En zo werd die vroege zondagmorgen de ruimte in de Snor opgevuld met de benodigde zaken. Water, Wafels, Bekertjes, Drinken voor de ijscoman en ijs. Maar ook sauzen en dips. Voordat ik vertrok besloot ik mij goed aan te kleden. Ik heb ervaring met dit weer dus deed ik laagje over laagje aan. Als een heus Michelin poppetje (en inderdaad niet alleen vanwege de vele kleding) trok ik mijn cabine in en regelde ik via mijn telefoontje een connectie met mijn bleuthooth speaker. Muziekje erbij zou je denken en ja dat was ook zo. Maar belangrijker was dat ik goed kon horen wanneer er een berichtje binnenkwam.

Rond 12.00 uur vertrok ik. Eerst na een half uur te hebben gezocht naar mijn leesbril. En uiteindelijk ook naar mijn reserve leesbril. Zonder leesbril geen leeswerk onderweg. Dus kan ik lastig reageren op vragen die via fb op mijn route binnenkomen. Ik kon evenwel niet anders dan gaan. Dan maar zonder bril. Het zoeken naar die verdomde bril had mij zeker een half uur beziggehouden. En niet alleen mij. Iedereen was aan het zoeken, maar er werd dus niets gevonden. En dus reed ik 12.05 zonder bril de wijk in. Gelukkig heb ik voor rijden geen bril nodig. Het was koud en de zon poogde door te breken, maar het lukte haar niet. En dus was elke stap buiten de cabine een koude. Toch verkocht ik ijs. En werd steevast de Snor bewonderd. Het ging eigenlijk en ondanks de koude prima. Een uurtje of anderhalf later draaide ik de weg in waar ik altijd veel ijs verkoop. En daar stond ze weer. Romy. Mijn vaste klante. En tja, die moest natuurlijk een stukje meerijden. Nou was dat natuurlijk geen enkel probleem, dus huppatee, aan boord en een stukje mee laten rijden. Daar waar ik  vervolgens stopte stapte zij ook uit en liep ze het stukje terug naar huis. Van opnieuw vaste klanten kreeg ik een heerlijke kop warme koffie. Ik zat er helemaal doorheen. Alles was koud. Ja echt alles. Tot cm's nauwkeurig! Enigszins opgewarmd trok ik weer ten strijde. Maar vanaf nu wel met zon, want die was inmiddels wel goed doorgebroken. En dat veranderde het beeld een beetje. Het was op een derde van de route dat ik nog heel tevreden was over de werking van de Spijkstaal. Maar dat zou niet lang meer duren. Want onderweg naar de vijver wilde de Spijkstaal ineens niet meer zo snel. En eenmaal bij de Vijver was die uitgeput. Bij de vijver parkeerde ik mijn ijskar. Ik zag veel mensen rond de vijver. Kennelijk stonden er een aantal op mij te wachten. Het was echt heel leuk om te zien dat het plaatsen van een evenementje had gewerkt. Ik verkocht in een betrekkelijk korte tijd goed en ook werd mijn ijscokar tijdens het scheppen mooi opgefleurd met slingers door wijkgenoten die mij wilde verrassen. Wat was dat ontzettend leuk zeg! Navraag bij de initiatiefnemer leerde mij dat het was om te laten weten dat ze blij waren dat ik er weer was, hoe ontzettend aardig! Nadat ik klaar was met scheppen kon ik weer een stukje van mijn route vervolgen. Een tractiebatterij zorgt er namelijk voor dat ik altijd nog wat kan rijden, zij het in stukjes. En zo probeerde ik in ieder geval nog een paar mensen blij te maken. Opnieuw aangekomen bij de vijver was het dan echt gebeurd. Nog een driekwart ervan heb ik kunnen afleggen in stukjes. Daarna werd ik naar huis gesleept. Een trieste aftocht. Het was balen, maar uiteraard was ik wel blij dat het vlakbij huis was. Ik kon daardoor snel weer opladen om zo later op de dag, eigenlijk begin van de avond, weer op eigen kracht naar tennisvereniging Hercules ijsjes op te scheppen voor de vrijwilligers. Ook de terugweg deed de Snor zijn best. Eenmaal op zijn plek was het op met de kracht.

Een leerzame rit. Een gebrek is boven water gekomen. Verder werkt het heerlijk met de Snor. Natuurlijk is zijn actieradius een probleem. Een groot probleem wellicht. Maar we moeten natuurlijk ook positief zijn en blijven. We hebben een pracht van een kar. We hebben heerlijk ijs en we zijn gezegend met lieve mensen om ons heen. Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat dat beetje negativiteit de boventoon gaat krijgen. Mijn eer te na. We gaan ervoor zorgen dat alles goedkomt, hoe dan ook!!!
We hebben goed gedraaid. En dat is gewoon een mooie start. Mogen we ook niet aan voorbijgaan. Zeker gezien het zeer koude weer. Vorig seizoen opende ik met 10 graden meer. U zult begrijpen dat ik toen meer omzet had, maar ik kan u vertellen dat het weinig heeft gescheeld of ik had hetzelfde.  De route was te koud en niet uitgereden door pech. Was dat anders geweest had ik er ruim overheen gegaan. Het zij zo.

Komende week ga ik bekijken wat ik kan doen aan de actieradius. Want zo kan ik de Snor niet vertrouwen. En uiteraard is dat vertrouwen wel noodzakelijk.
Ik houd u op de hoogte van de ontwikkelingen hieromtrent. Ook zullen de logo's voor de Snor binnenkomen zo verwacht ik.

Afgelopen week kwam ik op uitnodiging van Danny Hof in gesprek met hem. Danny Hof is eigenaar van Hollands Schoon. Een bedrijf dat zich bezighoudt met de uitstraling van jouw bedrijf naar buiten toe. Ik moet toegeven dat ik wat sceptisch was voordat hij bij mij kwam. Maar als een goed mens geef je iedereen een eerlijke kans. En Danny zag, kwam en overwon. Ik was gewoon flabbergasted met zijn presentatie om mijn bedrijf wat meer eenheid te doen geven. De presentatie is vorige week op facebook geplaatsten heeft 5000 mensen bereikt. Een mooi logo en veel andere goede ideëen zijn inmiddels overgenomen. Wel zal ik het gefaseerd in gaan voeren. Eén en ander kost uiteraard ook geld.
De website is afgelopen week ook gereedgekomen. U bent als het goed is via deze site op mijn blog gekomen. Alle informatie is nu voorhanden. Wel zijn de bouwer van deze prachtige website en ondergetekende bezig om nog een volgsysteem te implementeren op de website, opdat u mij via de website altijd kunt volgen wanneer ik met de ijskar op route ben. Wel zo handig. Wanneer dat gereed is meld ik u dat via de facebookpagina's. Ik dank in deze aflevering dan ook Ron Lubbers voor zijn werk met betrekking tot de website.

Wat te zeggen van een eventuele volgende rit. Vast staat nog niets. Aanstaande donderdag moet ik in ieder geval nog even naar de Binnenhavenstraat. Een heuse afspraak. Het kan zijn dat ik daar nog een stukje aan vast plak. Dat moet de Snor toch wel lukken dacht ik zo.

Oh ja, de bril. De bril werd gevonden. Uren na thuiskomst. Gewoon in mijn hals van mijn eerste laagje kleren. Nooit aan gedacht. Pffff. Een echte kerel. Ik geef het toe!

Tot de volgende keer,

Frank Boereboom
Franky's ijs en Ontbijtservice
Hengelo

Reacties

Populaire posts