2016-31. De zomer voorbij?

Het is augustus en de zomer heeft ons opnieuw de rug toegekeerd. Ze schijnt in Turkije, in Italië en in andere landen aan de Middenlandse zee. En daar schijnt ze volop. Zoals ieder jaar trouwens. Hier in ons kikkerlandje is ze er het ene jaar meer als het andere. Dit jaar heeft ze schijnbaar een hekel aan ons land. Ze is er heel af en toe. En dan is het een paar dagen warm en loopt iedereen te zuchten en te puffen onder de zon en in de benauwde en warme lucht. 2 weken lang heb ik haar gezien. En daarna was het weer gebeurd. Nu zou ze er ook weer een heel weekend zijn. Heb haar nauwelijks gezien. Volgens mij is de zomer zo verschrikkelijk grillig dat geen mens meer voorspellen kan wat het weer volgende week gaat doen. Steeds zit men er in de Bilt naast en goed ook.

Eén en ander heeft natuurlijk ook gevolgen. Gevolgen voor uw ijscoman. Het jaar valt verschrikkelijk tegen. Althans het valt MIJ verschrikkelijk tegen. Mijn eerste jaar als semi fulltime ijscoman dan. Semi in verband met de restricties opgelegd door het UWV.  Het is gewoon huilen met de pet op. De omzetten zijn op zich helemaal niet slecht, maar ik kan niet elke dag uitrijden vanwege het weer om de gewenste omzet te bereiken. Ik blijf steken. En dat valt mij slecht. Ik had iets heel anders in gedachten. En dat maakt dat ik mijn weliswaar hoge (te hoog?) verwachtingen naar beneden heb moeten bijstellen. En of zelfs deze sterk gedevalueerde omzet nog behaald gaat worden betwijfel ik ten zeerste. Het weer is namelijk alweer aan het omslaan.  Nu heb ik gelukkig niet veel vaste lasten en dus doet t me verder niet al teveel pijn. Maar ik vraag me wel steeds meer af hoe ik tot een goed of in ieder geval voldoende ijsseizoen moet geraken als een externe factor als het weer mij zo dwars ligt.

De hersenspinsels hieromtrent hebben mij gewaarschuwd; Ik kan niet alleen op ijs varen. Of is het schaatsen??? Mijn wens vóór het seizoen was om de benodigde jaaromzet te scoren bij gemiddeld weer. Ik weet dat het haalbaar kan zijn. Dat weet ik zelfs nu met deze verschrikkelijke zomer. Een zomer die tot nog toe  veel slecht weer bracht, een plotseling overlijden van schoonmoeder en af en toe ook pech met de Snor bracht waardoor ik in totaal vele dagen buitenspel stond.
Zou het weer iets beter geweest zijn, leefde mijn schoonmoeder nog en was de Snor foutloos gebleven had ik nu waarschijnlijk een heel ander verhaal verteld.
Tja. Het zij zo. Alle begin is kennelijk moeilijk.

Maar...het is nu wel duidelijk. Ik kan dus niet alleen op ijsomzetten varen. Het zal anders moeten.
Eerst werk zoeken en vinden. Dan hopelijk een serieuze baan.
Naast de baan ijscoman blijven. Dat is de veilige route.

Een andere route is; het tweede uitkeringsjaar gebruiken om te zien of het wat kan worden. Maar ik blijf afhankelijk van het weer en de werking van de Snor.
En zo wordt je toch min of meer gedwongen te blijven solliciteren. Dat doe ik overigens toch al regelmatig. Er moet toch iets zijn waar men mij nog kan gebruiken.
Onverdroten zoeken we dan ook verder. En we geven niet op. Nooit!

De afgelopen week kon ik slechts op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag uitrijden.  En uiteraard was het allemaal wat minder in verband met de vakanties van mijn klanten. Ik schat in dat deze week ook als verloren mag worden beschouwd, daar het weer opnieuw slecht gaat worden. Op zich ben ik er niet zo ongelukkig mee omdat in deze week juist de meeste mensen weg zijn.
Volgend weekend hoop ik in ieder geval weer veel mensen te mogen begroeten. En wanneer het weer als beloofd goed is dan ga ik samen met Anna de route op Tuindorp rijden. Anna haar wens gaat dan namelijk in vervulling.  Een hele dag op sjouw met de ijscoman. Dat was haar wens op Kinderdag 2015. Ze mag ook ijsjes scheppen. Ga ik haar nog leren. Ook haar zusje Bregje gaat een keertje mee maar dat zal pas weken erna zijn. Is toch leuk. Ze wilden zo verschrikkelijk graag.  Nou. Van mij krijgen ze de kans!

Het is maandag en straks hoop ik er nog op uit te trekken met de ijskar. Maar inmiddels regent het weer. Met de ontbijtservice loopt het overigens prima.
Geen echte groei gezien dit jaar maar wel steeds een vast aantal per maand. Het blijft dus stabiel.

Stichting Nelly is nu echt gestart. Alles is rond. Een bankrekening geopend en we wachten nu op de eerste donaties.
Ik zou het als penningmeester én secretaris van de Stichting geweldig vinden om de eerste euros te zien binnenkomen. Tenslotte is het voor de minder financieel bedeelden onder ons. Ik heb reeds gestort, maar moest er de inschrijvingskosten van de KVK van betalen. U allen mag er geld op storten. U geeft anderen namelijk een kans. Een kans om ook eens een dagje erop uit te kunnen trekken. Een kans op een moment van geluk.  Ik kan helaas uit ervaring vertellen dat het heel vervelend voelt wanneer je jouw kinderen niet kan trakteren op een heerlijke dag uit. En vaak nog zo verdiend ook. Gelukkig ligt die periode alweer even achter mij. Laten wij er voor zorgen dat dat soort problemen zoveel mogelijk worden opgelost, uitgebannen. En uiteraard kunnen we niet iedereen helpen maar laat het een begin zijn. Een nobel streven.

Elk kind heeft tenslotte recht op een beetje geluk. Niet één uitgezonderd!

Ik verzeker u, ook mede namens mijn partner in deze, dat het altijd goed terecht zal komen. En we zullen er ook over publiceren. Via facebook of via dit Blog. De gegevens van de Stichting zet ik hieronder uiteen;

Stichting Nelly  (facebookpagina)
Like de pagina.

Bank gegevens;
Stichting Nelly
NL91INGB 0007 3924 01
Hengelo

Kvk nr; 66349745

Komende week ga ik verder op zoek naar sponsoren of een sponsor voor Kinderdag.
De gemeente heeft mij de vergunning verleend en 350 euro toegezegd. En daarmee ben ik er nog niet helemaal. Ik heb nog iets meer nodig. Maar dat is dan ook het leuke van dit soort dingen.  Zoeken naar oplossingen. Ik heb wat nieuwe suggesties dus huppatee; aan de arbeid.
Op de Kinderdag zal er overigens ook een stand staan van de Stichting. U leest het al... we gaan er vol voor.

De zomer gaat ondertussen voort. De vakanties zijn halverwege. Ik blijf hopen op een mooi slotstuk. Maar hoop is niet voldoende. De wil is er in ieder geval. De Snor staat klaar. Er is nog veel werk te doen. Maar ik blijf afhankelijk van het enige waarop ik noch u grip heb; het weer!

Rest mij niets anders dan u mede te delen dat de uitzending van Staatsloterij show "Puur Geluk " weer wordt herhaald. Voor diegenen die dit gemist hebben is dit de mogelijkheid om het alsnog te zien.  De bewuste uitzending zal zeer waarschijnlijk komende zaterdag rond de klok van 23.45 uur op RTL4 te zien zijn. Ik ben al vroeg in de uitzending te zien.
Een tip om zeker te weten dat het hier de juiste aflevering betreft; Nance draagt bij opkomst een zwarte lederen broek en een blauwe blouse. Ik wens u er veel plezier bij.

Zeer waarschijnlijk blijft de kar deze hele week binnen. Op vandaag na hoop ik dan nog in ieder geval.

Tot ziens!

Frank Boereboom
Franky's ijs en Ontbijtservice
Hengelo

Reacties

Populaire posts