2017-34. Tsjechië deel 2

Een reisverslag.

Het is voorbij. De vakantie, slechts 1 weekje Tsjechië ivm afspraken op de frankys ijs kalender, is ten einde gekomen. En eerlijk gezegd nam ik gisterenochtend met de grootste tegenzin afscheid van Tsjechië en stuurde ik de Frankys-Food bus met slechts twee van mijn vier kinderen en vrouw weer richting Nederland. De tegenzin zat hem vooral in het feit dat ik de schoonheid van het land zo zou gaan missen. Ook het prachtige weer trouwens. Ik geef toe dat wij Nederlanders, bij het zien van zoveel bergen, al snel alles erg mooi vinden. Maar Tsjechië heeft mij al meer dan 5x verrast! Op de eerste plaats is Tsjechië een glooiend land met zo nu en dan nog best wel grote hoogteverschillen. Nee, het is geen Oostenrijk waar je bergspitsen met sneeuw kunt vinden. Maar daarom zeker niet minder aantrekkelijk. Er zijn grote bossen en tezamen met de gebezigde landbouw zorgt dat voor vele afwisselingen in het landschapsgezicht. De wegen zijn inmiddels aanzienlijk verbeterd. Alhoewel de 'provinciale wegen' nog veel verbeteringen behoeven. Maar er wordt dan ook veel en hard aan gewerkt. Toen ik er voor de eerste keer kwam (2006) was het allemaal vele malen erger. Waren wegopbrekingen een normaler verschijnsel dan nu, alhoewel er ook nu veel oponthoud is. Soms zijn er zeer steile hellingen te nemen en dus ook flinke afdalingen. De Tsjechen rijden prima maar net als in Nederland zijn er ook wat minder goede chauffeurs. Omdat je er nauwelijks kan en mag inhalen (slechts op steile hellingen waar men een rijstrook extra heeft) kan dat zeer vertragend verkeer opleveren. De bus heeft zich in ieder geval goed gehouden. Blij dat de turbo voldoende kracht gaf om daar waar dat mogelijk was helling op, wat langzamer verkeer te kunnen inhalen. Ik heb in Tsjechië zelf ongeveer 1200 km gereden deze week. Dat is inclusief het gedeelte van de heen- en terugreis naar en van onze vakantiebestemming. Wat tijdens deze kilometers opviel was dat je door het bochtige wegpatroon waarbij ook steeds dorpjes worden aangedaan veel tijd kwijtraakt aan het doorkruizen van het land. 2x 135 kilometer toeren kostte ons in totaal 5 uur (heen en terug). Maar daarentegen zie je wel weer ontzettend veel mooie dingen. De snelwegen tot slot zijn uitmuntend maar slechts begaanbaar met een verplicht vignet. Te behalen op een parkeerplaats vlakbij de grens met Tsjechië/Duitsland. Ook viel het ons op dat het land zoveel meer modern is geworden ten opzichte van een paar jaar geleden, toen we er voor het laatst waren. De huizen zijn vaak onder handen genomen en ook ons vakantiehuis was er één om blij van te worden.  Het winkelaanbod is zoveel groter dan het was. Ook zie je geen oud en krakkemikkig vervoer meer. Dat heeft allemaal plaatsgemaakt voor degelijk materiaal. Het land is duidelijk erg vooruit gegaan, zonder daarbij haar identiteit te verliezen. Er wordt nog steeds betaald met eigen munteenheid; de Tsjechische Kroon. Tsjechië was in die eerste jaren van onze bezoeken wel aardig wat goedkoper dan nu. De prijzen in de supermarkt zijn nu vrijwel gelijk met die van de supermarkten in Nederland. Het zal nog wel iets goedkoper zijn. Uiteten en op een terras wat drinken zijn nog steeds goed betaalbaar. De laatste keer dat wij met 4 uiteten waren was in Spindleruv Mlyn. Een zeer toeristisch gebied, dat vooral in de winter erg bekend staat om de uitstekende skipistes en dus de wintersport. In de zomer wordt het plaatsje daarom ook aantrekkelijk gehouden met verschillende aktiviteiten, als rodelen, zip lines en andere doe-aktiviteiten en zijn er vele restaurantjes geopend. Je zou zeggen dat het daar dan ook veel duurder zal zijn dan elders. Maar dat viel reuze mee. We hadden allemaal goed te eten en een drankje van zeker 0.5 ltr erbij. Kosten omgerekend; 40 euro! Een keertje eerder, ter vergelijking in een heel ander en niet commerciëel gebied ook weer met 4 zelfs omgerekend 32 euro. Kortom; het blijft een land waar je nog altijd goed vakantie kunt vieren.

Ik heb zo verschrikkelijk genoten. Het weer was prima, de hele week! Op woensdag was het weer nog het minst goed. Maar toen zijn we in Brno geweest. En daar was het nu juist weer goed gesteld met het weder. Vrijdag was het zelfs 32 graden en erg zonnig. Ook op dat gebied is Tsjechië vaak vrij stabiel. Zeker in het Noord Oosten.
Ik ben nu weer thuis. En nogmaals, ik vind het jammer. Eén weekje was wat weinig. Maar ik ben wel tevreden hoor. Ik ga er zeker weer een keertje heen. Eigenlijk hebben we de zuidwesthoek nog niet gehad. Verder zijn we wel redelijk bekend met het land. Die zuidwesthoek is mij wel te commerciëel. Ga nu liever een keertje dichter tegen Slowakije (verder van NL) aanleunen. Lijkt mij ook erg mooi. Of misschien wel juist naar Slowakije. Dat volgens mij nu pas is waar Tsjechië 10 jaar of langer geleden stond.

Nu de vakantie voorbij is gaan we er weer tegenaan. Nog niet bij de werkgever. Daar heb ik nog twee weken vakantie van. Dus nog niet vroeg eruit. Maar, het ijsgebeuren, de ontbijtjes en crêpes; dat alles gaat weer van start.
Wat wel voorrang gaat krijgen is de voorbereiding op KiNDERDAG 2017. Dat verdiend vanaf morgen alle aandacht.

We gaan weer beginnen!
De opdrachten zijn er alweer. De komende week bouwen we voorzichtig de werkzaamheden op.

Komende week zal ik er weer zijn mits het weer goed is.
Morgen eerst even mijn FAIM! ijs ophalen.

En dan gaat het weer los!

Tot ergens deze week. Waar dan ook!
Frank Boereboom

Reacties

Populaire posts