2017-44. Halloween!

De eerste opdracht is helder. Alhoewel in duister gekleed; Halloween. Een route speciaal op ons tuindorp gemaakt voert de deelnemers langs maarliefst 20 scenes. Een pracht van een evenement waarop de organisatie met recht trots  mag zijn. Ik zeg; hulde! Eén groot applaus!!! Zoveel werk in goede banen leiden vraagt veel van hen. En zover ik het  kan beoordelen, ik weet waar ik over praat, doen ze het met hun achten uitstekend!!! Volgend weekend (zaterdagavond 4 november) is het dan eindelijk zo ver. Gelukkig doe ik deze aflevering weer mee. Vorig jaar was ik nog terugkomende van een vakantie te Zweden waardoor ik helaas niet op tijd terug was om nog mee te kunnen doen. Deze editie echter, zomaar ergens op de route, kunt u mij dus wel aantreffen. Zomaar uit het niets, in het grauwe en mysterieuze donker van Halloween. Hoe?
Kom zelf maar kijken, maar wees wel voorzichtig. Niets is wat het lijkt. Het gevaar ligt immers voortdurend op de loer. U bent bij deze gewaarschuwd!

En alhoewel nog ver weg; 'de donkere dagen voor kerst' zijn inmiddels begonnen. In de namiddag schemert het al bij zwaar bewolkt weer. De klok gaat zelfs weer een uurtje terug. En dat betekent nog vroeger donker. Het najaar is daarmee nog prominenter aanwezig.  De bomen worden kaler en kaler. De blaadjes zoeken hun weg door de ruimte, opgestuwd door een vlaag van wind. En zijn ze uiteindelijk op de grond beland vinden ze veel van hun metgezellen. Ook de temperatuur daalt geleidelijk steeds verder. De zon geeft nog maar weinig van haar warmte af. Kortom; een aantal prachtige voorwaarden voor een feest als Halloween. Persoonlijk zou ik nog wat mist willen hebben. Maar ook ik weet, zeker als ijscoman, je krijgt niet altijd het weer dat je hebben wilt. Afijn. We gaan het zien.

Afgelopen jaar was voor Frankys Food een rampseizoen. Zoveel is mij wel duidelijk geworden na het opmaken van de balans van het derde kwartaal. Normaal gesproken hét kwartaal van deze ijscoman. Maar het afgelopen kwartaal was dus niet best. En dan ben ik echt niet negatief hoor. Maar als ik zelfs btw terug ga krijgen dan weet je als ondernemer en ik denk als niet ondernemer ook wel,  genoeg.
Mede door het slechte resultaat van het 3e kwartaal heb ik een zwaar en teleurstellend seizoen gedraaid. Maar het was ook zo dat er andere en duidelijke redenen aan het slechte seizoen ten grondslag lagen.
Eerstens was het op het gebied van de mindere weersomstandigheden gewoon een slecht jaar. Te koel voorjaar, te weinig mooi weer dagen, teveel wisselvalligheid. Zo simpel is het. Dan ook, en ik realiseer mij dat dat wat raar klinkt, de sterk verbeterde economische omstandigheden en het daaraan verbonden consumentevertrouwen. Want
door dat verbeterde vertrouwen in onze vaderlandse economie zijn veel mensen vaker dan ooit weggeweest. Geloof mij; ik heb het echt gemerkt!
Maar natuurlijk zijn ook de pechgevallen en de privétoestanden welke mij hebben beziggehouden debet aan de slechte omzetten. Al met al leverden deze zaken mij als ijscoman een behoorlijk aantal ritloze dagen in de hand. Soms tijdens prachtig weer ook nog eens. Maar dat alleen zou nog op te vangen zijn geweest. Het was als gezegd door zoveel meer dan alleen deze zaken dat het dit seizoen niet best was. Afijn, het is niet anders.
Ik wil nog wel even benadrukken dat wanneer ik wel kon rijden, de omzetten gemiddeld met 30 a 40 procent stegen. Daaruit kan en mag ik gelukkig opmaken dat u mij als ijscoman met zijn ijs wel heeft gewaardeerd. Vooral op de Noork en Groot Driene alsook op het Wilbert en de Nijverheid waren sommige smaken ijs vaak uitverkocht! Moest ik nee verkopen. En dat terwijl ik wel steeds meer ijs aan boord had. De eigenbedachte en nieuwe ijssmaak FAIM! werd de verrassing van dit seizoen. Het verdrong zonder enige moeite het aardbei ijs van Boermarke, totdan toe jaren nr 1, van haar eerste plek! 

Bij het opmaken van de btw aangifte voelde ik de bui al hangen. Teveel kosten tegenover zo weinig draaidagen en dus dagomzetten.
Voor een ondernemer is een teruggave van btw een klap in het gezicht, ondanks dat je geld terugkrijgt. Ik noem het terugkrijgen van dat (overigens kleine bedrag) dan ook een pleistertje op de grote wond. Leuk is namelijk anders. Maar ik ken de redenen en daarom kan ik het ook makkelijk laten rusten. Bovendien heb ik ook dit seizoen gezien waartoe ik in staat kan zijn. En dat is toch heel veel.

De gedachten zijn hedendaags nog immer bij mijn vader maar het verdriet wordt allengs minder.
Van de week heb ik nog een paar kaarsjes opgestoken voor mijn ouders. Iets wat ik bij regelmaat zal blijven doen.
Natuurlijk mis ik hem heel erg. Dat zal ook altijd blijven. Maar ook bij dit gegeven is het natuurlijk wel zo dat dit te verwachten viel. Tenslotte is niemand onsterfelijk zover ik weet. Morgen ga ik voor de laatste keer naar het "ouderlijk huis". Dan gaat de deur, althans voor mij, voorgoed in het slot. En zal het niet meer ons ouderlijk huis zijn. Dan zal ook mijn binding met Hilversum wegvallen. De plaats waar ik opgroeide. Het zal vreemd zijn. Ik kom er dan alleen nog om het graf te onderhouden. Als afgesproken en beloofd aan mijn vader.

Komende week ga ik weer eens naar een concert. Dat is erg lang geleden. Ben erg blij dat ik dat weer eens ga meemaken, samen met vrouwlief die MIJN SOORT muziek voor lief gaat nemen. Een nog openstaand vaderdag kado. Voor wie nog wil weten waar ik naartoe ga; Ik ga woensdag a.s. naar AFASLIVE te Amsterdam en wel naar het optreden van "The War On Drugs". Voorafgegaand door een optreden van een mij nog onbekend bandje. Ik heb er na alleswat er is gepasseerd wel heel erg veel zin in. Eventjes er lekker uit!
Maar nu eerst morgen.

We gaan afsluiten. Wellicht tot komende zaterdagavond. Kom maar als je durft!!! Be ware voor het gevaar...
Nog 1 opmerking mbt het afsluiten van Kinderdag 2017: Ik ben inmiddels druk doende om de nog openstaande wensjes te verwerken. Binnenkort worden diegenen die wensjes hebben gedaan maar nog niks hebben gehoord op de hoogte gebracht. Nog voordat het half november is hoop ik iedereen te hebben geinformeerd.

Frank Boereboom
Frankys-Food
Hengelo

Reacties

Populaire posts