2018-08. Radler Sorbetijs en de wensjes!

Vorig seizoen al, toen ik bij veel klanten op de ijsroutes, de behoefte voelde zette ik deze reis in. Met als doel om daar te geraken waar ik dan ook zo graag wenste te geraken. Een reis welke ik nog graag vóór het einde van het seizoen had willen afronden. Al wist ik natuurlijk van te voren niet of ik geconfronteerd zou worden met problemen. Maar als rasoptimist zou ik het bij de 'korte reis' houden, omdat ik wist dat de oplossing naderbij was. Ik kon echter niet bevroeden dat deze 'spreekwoordelijke' reis in verband met zovele en ook nog eens divers van stuk zijnde omstandigheden een moeilijke en lange (in ieder geval mijns inziens te lang) reis zou worden. En toch..., ondanks die tegenslagen zette ik steeds in op de voortzetting van die reis, speurende naar de juiste route, in de hoop verkerende eens de goede weg te vinden. Een ieder die mij kent weet dat ik nooit opgeef. Althans niet zonder alles te hebben gegeven en in dit geval alles te hebben geprobeerd. Deze reis moest hoe dan ook worden beëindigd. Met goed dan wel slecht gevolg. Zou ik op de plek komen welke ik maar o zo graag wilde bereiken? Het antwoord op deze vraag is zeer waarschijnlijk ja! En het moet gezegd: eindelijk is het resultaat van weken-, nee maandenlang, proberen (onderweg zijn) daar. Het Radler ijs is vandaag (vrijdag 23 februari) in drie verschillende versies gedraaid. En één van deze versies heeft mij vrolijk doen stemmen. Heeft de reis doen beëindigen. Ja, volgens mij is het gelukt! We moeten nog een klein voorbehoud maken maar ik ben er 99% van overtuigd dat deze versie het ijs is geworden wat het in mijn beleving moest worden. Het voorbehoud betreft slechts nog de structuur van het ijs. Dat kan ik pas bekijken wanneer het ijs diep ingevroren is. En omdat ik het ijs nu net een half uurtje geleden met en bij mijn vrienden van de ijsboerderij 't Dommerholt te Borculo heb gemaakt kan ik vandaag verder niet meer zien hoe het ijs is na diep ingevroren te zijn. Maandagavond (helaas kan ik niet eerder) heb ik een afspraak aldaar om het te gaan bekijken. En vooral nog eens te proeven. Dan, pas dan weten we alles. Maar nogmaals... ik geloof er bijna 100 procent in. De smaak is echt geweldig. Echt Radler als het Radler bier. De alcohol is duidelijk waarneembaar en de kleur is maagdelijk wit. Een heel mooi sorbet ijsje dat straks een bijzondere aanvulling gaat zijn op feesten en evenementen. Wellicht ook in de kar op routes. Dat gaan we nog bekijken. Samen met FAIM! zal ook deze smaak de supermarkt ingaan. Ben er echt heel blij mee. Waar ze verkocht gaan worden en vanaf wanneer krijgt u later te horen. Eerst de deal afmaken en dan publiceren.

Zo Radler ijs nu bijna een feit is, is het ook een feit dat ik morgenmiddag met 5 kinderen en ouders op de manege van een oud collega zal zijn. Daar zullen ze een poosje op een paard plaats mogen nemen om hun wensje te doen uitkomen. En ik heb snoep, chips en drinken voor ze meegenomen. Ook voor de ouders neem ik wat mee. Het wordt goed koud dus ik hoop dat ze het na het paardrijden erg naar de zin hebben gehad.

Zaterdag
We schrijven zaterdag 24 februari. En zojuist hebben alle kinderen die als wens paardrijden hadden, mogen paardrijden.
De blije gezichtjes tijdens en na het paardrijden verklapten dat ze het erg naar de zin hadden. Net als vorig jaar mochten de kinderen op manege Marina Kuipers te Bornerbroek even genieten van het berijden van een pony/paard. En ja... het zijn kinderen en dus namen mijn vrouw en ik  chips en snoepjes mee. Ook wat te drinken natuurlijk. Want een paardrijdend kind krijgt natuurlijk ook dorst. En ook aan de vaders en moeders was gedacht. Een koffie of thee met een plakkie cake. Het werd in ieder geval erg  gewaardeerd. Na een goed anderhalf uur vertrokken de eersten. De rest volgde vrij snel. Het zat er alweer op. In de wetenschap verkerende dat iedereen tevreden was bedankten wij Marina en vertrokken ook wij.
Een geslaagde middag derhalve!
Jammer was wel dat één kindje ziek was. En daarom niet kon komen. Inderhaast wat lekkers gekocht voor het kereltje en aan zijn vader meegegeven.

Het ijsseizoen staat net als de knoppen van de bomen op springen. Lijkt wat raar deze uitspraak met de koude in het verschiet,  maar geloof mij wanneer ik zeg dat wanneer deze week voorbij is de lente spoedig zal gaan uitbreken. Het zal snel weer groen worden. Ik heb tijdens mijn wandelingen afgelopen week de natuur in meerdere gevallen zien ontwaken, hoewel het deze week wel even zal stilstaan. De winter, echter, is zo goed als voorbij. De zon staat inmiddels alweer best hoog. En geeft al veel warmte af.
Nog niet voldoende voor een ijscoman. Die moet nog even wachten.
In de periode welke nu aanvangt gaan we proberen om de twee eigen smaken te promoten en te verkopen in halve liters. Op mogelijk meerdere plekken. Dat gaat nog een behoorlijke wedloop met de klok worden. Maar ik ga ervoor.

Dankzeggen wil ik deze keer ook. Ik ben blij dat ik bij mijn partners van ijssalon/boerderij "'t Dommerholt" zo goed ben begeleid. Ik mocht ook gewoon onderdeel zijn in de productieruimte. Zien hoe de machines werkten. Het ijs proeven. Bepalen of het goed genoeg was. De aanwezige apparatuur maakte het zó interessant. Het was allemaal erg bijzonder. Het is dan ook jammer dat deze apparatuur zo duur moet zijn anders wist ik het wel. Ijs maken.... Het is zoooo leuk!!!
Wellicht koop ik ooit nog iets voor een 5 tal liters. Om te blijven creëeren. Produceren in grote hoeveelheden laat ik graag aan degenen die dat willen en kunnen.
Dus dank aan mijn vrienden van "'t Dommerholt" voor de leuke ochtend!

Zondag 25 februari

Een nieuwe week staat voor de deur. De laatste kou? Ik denk het dus wel. Uiteraard hoop ik dat er nog geschaatst gaat worden. En mooi zou zijn wanneer de vijver op ons mooie Tuindorp zaterdag, over een week, dicht zou zijn gevroren. En erop geschaatst kan worden. Ik had er eergisteren best vertrouwen in, maar er ligt vannochtend minder ijs dan gisterochtend. Komt volgens mij door de harde wind in combinatie met de te hoge dagtemperatuur. Maar we moeten blijven hopen. Heel misschien gaat het nog lukken. In dat geval zal ik zeer zeker de opties bekijken om het gezellig te maken met een heuse kraam met warme choco en meer.

Voor nu wens ik een ieder een hele fijne week toe. Ik hoop dat het voor de ouderen onder ons te doen zal zijn. Het wordt voor het gevoel namelijk zeer koud. Men praat over gevoelstemperaturen van rond de -18!!! Bescherm je dan ook goed met eventueel extra laagjes kleding, een goede sjawl, handschoenen, jas en hoofddeksel.

Tot volgende week!

Frank Boereboom
Frankys Food
Hengelo

Reacties

Populaire posts