2018-42. Denemarken deel 1.

Het was een prima rit. Uitstekend zelfs. De bus, volgeladen met etenswaren, drank, een 4-tal personen en twee honden, liep als een trein. Jammer dat de bus begrensd is anders waren we er nog eerder aangekomen. Niet dat dat nou zo belangrijk was hoor, maar de Frankys Food bus staakte zijn snelheidstoename bij 170 km per uur. Je voelde bergafwaarts dat ie gewoon inhield. Maar vooral de wijze waarop hij zijn kilometers draaide. Met het grootste gemak. Bergop en bergaf. Prima! De bus wordt wat oud, maar zijn prestaties mogen er nog altijd zijn. We kwamen dus veel te vroeg aan. En dat terwijl ik nogal gewaarschuwd was voor veel oponthoud bij en vooral na Hamburg. Een bevriende duitser raadde mij zelfs aan om met een pontje de Elbe over te steken. Maar eigenwijs als ik ben ving ik de reis in de vroege zaterdagmorgen aan opdat wij bij de Elbe tunnel zo weinig mogelijk oponthoud zouden krijgen. Maar éénmaal daar bleek van enig oponthoud zelfs totaal geen sprake en ook niet echt na Hamburg,  waardoor wij binnen 4 uur reeds de grens Duitsland/Denemarken passeerden. En dat had ik nooit verwacht. De kilometers te Denemarken gingen ook al heel snel. Hier mag je net als in Nederland 130 km per uur, maar de bus, in Duitsland al goed gebruikt, liep steeds en zo gemakkelijk uit naar de 150. Natuurlijk was ik daar zelf de oorzaak van. Maar het ging ook allemaal zo verrekte gemakkelijk. Met een aantal pauzes kwamen we rond 13.45 uur aan bij het Tankstation waar we de huissleutel van ons gehuurde vakantiehuis konden ophalen. Het huis staat overigens in Rødding, vlakbij een grote plaats Skive. Ruim 9 (!) kwartier eerder dan wij hadden doorgegeven aan de verhuurders stonden we bij het Tankstation op 10 minuten van het vakantiehuis. En dus konden we, als reeds gedacht, de sleutel op dat moment nog niet meekrijgen. Er werd namelijk nog schoongemaakt. We vermoedden al dat het te vroeg arriveren zou kunnen betekenen dat we nog geen sleutel konden meekrijgen, maar uiteraard probeerden we het toch. En dus moesten we ons in de tussentijd maar wat vermaken. Eerst hebben we daarom even wat koffie gedronken en wat gegeten bij de Mc Donalds te Skive. Vervolgens reden we naar twee verschillende stranden in de buurt van het vakantiehuis. Toen we dit alles hadden gedaan waren de 9 kwartiertjes voorbij en reden we opnieuw naar het Tankstation. Kregen, na betaling van borg, de sleutel mee en reden in 10 minuten naar het huis.

De foto's uit het vakantieboek waren mooi. En onze keuze, was mede daarop gebaseerd. En éénmaal vóór het huis kon ik mijn ogen niet geloven. Wat een kast! De sleutel ging soepel in het slot, de deur werd geopend en meteen zag ik zaken waarvan ik niet op de hoogte was maar ik wel heel blij van werd.
Een zwembad is voorhanden. Maar daarop hadden we dit huis ook geselecteerd en dat het erbij zat wist ik dus al wel. Er zit ook een sauna in. En ook dat wist ik. Net als de 3 badkamers en de 5 slaapkamers. Ook wist ik uiteraard van de prachtige ligging. Maar alles was mooier dan verwacht. Het uitzicht; extreem mooi. Wat ik niet wist was het bestaan van een toegankelijk bijgebouw waar je kunt Darten, Poolen, aan de bar kunt hangen en er zelfs met een voetbaltafel bezig kan zijn. De tuin is groot. Groter dan verwacht. En voor de honden dus geweldig. Alles is ook nog eens gelijkvloers.
De muziekbox welke in de kamer staat is van het merk JBL en is gigagroot. Zojuist opgezocht op internet. Kost maar 8000 kronen. Een 1000 euro. Maar er komt me een geluid uit, foei! Via de telefoon middels Bluetooth te verbinden; GAAFFFF!!!!
Ohhh... Hier ga ik mij echt wel vermaken. Dat is mij wel duidelijk. Maar na dagen van hard werken en gisteren (vrijdag) nog voor de Stichting op pad te zijn geweest hebben mij wel afgemat. Ik denk dat ik deze week meer dan 2500 kilometers in de auto heb gezeten.
Ben er nu dan ook wel even klaar mee. Vanaf nu gaan we genieten met de hoofdletter G.

Het is zondag. Ik was gisteravond helemaal naar de galamiezen. Op! Ik had de kilometers in de benen en kon mijn ogen nog maar moeizaam openhouden. Terwijl mijn jongens in het zwembad lagen koos ik ervoor lekker naar muziek te luisteren via die geweldige box.

Rond een uur of 12 lag ik op bed, mij afvragend of ik een goed bed zou hebben. Maar ik sliep erg vast. Dus het bed was ok. Eenmaal wakker trok ik mijn zwembroek aan, rolde het warmhoudzeil op de rol en plonste het zwembad in. Trok wat baantjes heen en weer. En voelde me echt een koning te rijk. Ronduit heerlijk om een dag zo te mogen beginnen. Daarna dook ik onder de douche en liet ik de honden uit. Kocht een mooi broodje bij de plaatselijke supermarkt en reed weer naar huis.

Zojuist ontbeten. En overleg gehad over de mogelijke uitgaansmogelijkheden. We gaan in ieder geval wel weer ontdekken.  Dat doen we op vakantie altijd. Elke keer ook een nieuw gebied/land. Ik zou niet steeds in hetzelfde gebied of land willen zijn. Ik bedoel; je weet het dan toch al? Nu is de verrassing groot. Elk moment kan het landschap anders zijn. Vandaag (zondag) is het hier warm met 15 graden. Vanaf morgen wordt het frisser. En gaat de temperatuur echt goed zakken.

Denemarken. Het is een prachtig land. Glooiend als Limburg. Een enkele keer wat hoger dan meestentijds. Het is er rustig. Je merkt aan de bomen dat het hier kouder is. Ze zijn al bijna kaal. Bovendien zijn de takken van de bomen hier door de invloeden van de zeewind zo schuin gaan groeien dat het bijna lijkt op een met gel vet gemaakt hoofdhaar. A la Presley. Bijna geen boom uitgezonderd.  De mensen zijn vriendelijk en proberen je echt te helpen. Ze spreken goed Engels. En dat is maar goed ook want Deens..... daar kan ik geen hout van snijden. Het is is wel een leuk gehoor hoor,  maar ik kan er echt niks van maken. Soms hoor ik wel iets bekends waardoor duidelijk is dat het Nederlands en Deens niet eens ver van elkaar liggen. Het waait rond ons huis voortdurend. Het is niet gek wanneer je bedenkt dat we aan een soort van binnenzee zitten en de wind er vrij spel heeft. Als de bomen het er al moeilijk mee hebben......

We gaan straks op ontdekkingsreis. Opnieuw zoeken naar mooie herinneringen. Noord Jutland is bekend. Skagen en omgeving. Daar zijn we eerder al geweest. Nu zitten we ruim 100 km onder het bovenste punt (Skagen). Ben erg benieuwd naar de (verschillende) landschappen.

We gaan zo weg. Als de jongens uitgezwommen zijn. Tijd doet er niet meer toe. Ik wens u een mooie week toe.

Vanuit een mooi Denemarken, gegroet...