2018-43. Denemarken deel 2

We reden heen in ruim 8 uur en een kwartier. We hadden geen enkel oponthoud. We reden terug in 7 uur en een paar minuten. We hebben 4 files en een behoorlijke drukte gehad. De bus staat nog na te hijgen. Maar de Foodbus heeft het uit-mun-tend gedaan. Het is voorbij, het weekje vakantie. En wat heb ik genoten. Van Denemarken als land, van de prachtige natuur, van de zeeën, de stranden, de storm en van ons huis. Maar natuurlijk ook van mijn jongens en van mijn vrouw.
Het was erg gezellig. We hebben veel gezien, veel ervaren en veel gelachen. Het huis, zoals bekend voorzien van zoveel gemakken, als zwembad, sauna, whirlpool en 3 badkamers naast de vele slaapkamers, maakte het feest compleet. Elke avond werd er gezwommen. En in de vroege morgen trok ik vaak ook nog een baantje. Gisteravond probeerde ik dan toch de sauna, samen met René, die er al eerder gebruik van had gemaakt. Ik heb er niet zoveel mee, maar ja, dat ding zat nu éénmaal in huis, dus dan moet je het eigenlijk wel een keertje gebruiken. Maar nadat de thermometer bijna de 45 graden had bereikt begon het mij toch echt te gortig te worden. Voor mijn gevoel leek het echt veel en veel warmer. Ik trok mij dan ook terug. Zei tegen zoon René: "ik ben weg". Die warmte..!  Het was precies die reden waarom ik zoiets maar niks vind. Te warm. Uit de sauna onder de regendouche gestaan om vervolgens nog een uur in het zwembad te liggen. Samen met de anderen.

Denemarken
Denemarken is een prachtig land. Makkelijk te bereiken via Duitsland. Het land bestaat uit een schiereiland door de verbinding over land met Duitsland en door bruggen verbonden grotere eilanden als Funen en Seeland. Funen kun je vanaf Jutland bereiken via "de Kleine Beltbrug". Seeland op zijn beurt weer vanaf Junen door de geweldige oeververbinding "De Grote Beltbrug". Een pracht van een brug. Zeer indrukwekkend! En vanaf Seeland, waarop ook de hoofdstad Kopenhagen gelegen is, kan men via de mooie tunnel en brugverbinding "de Sontbrug" (tv serie "The Bridge") naar Zweden rijden. Het totaal is dan ook omgeven door zee. Jutland, het deel dat via land is verbonden met Duitsland heeft een werkelijk prachtige kustlijn aan de westkant. Zeker bovenin (noord Jutland) heeft het erg mooie stranden. Ze staan ook zeer bekend en worden zelfs tot de mooiste stranden van Europa gerekend. Op de westkust vind je doorgaans brede stranden met hoge golven. Zeker wanneer de wind kracht 7 of meer bedraagt, zoals ook wij hebben mogen ondervinden. Er zijn ook Fjorden. Een met zee verbonden inham met water. En aan één Fjord, in bijna Noord Jutland, lag ons vakantiehuis. Het Fjord genaamd Limfjord. Een zeer groot Fjord. Bijna een echte zee. Het water is uiteraard zeewater. Het dorp waar we verbleven; Rødding (nabij Skive).

Op de dag van de zware storm stonden wij in de wind te hangen bij het Fjord. Zo sterk, ongelooflijk. Maar het was echt heerlijk. Zo vaak maken we dat tenslotte niet meer mee sinds we in Twente wonen. Jammer was wel dat een zware tegenligger (vrachtwagen) met de reeds aanwezige harde wind, het rooster uit mijn motorkap wegblies. Ik heb het niet meer terug kunnen vinden. Een nieuw moest worden besteld en kostte mij 80 euro. Zonder had ik geen ruitensproeiers. Het Fjord kende overigens geen zandstrand. Het was meer een stenen (kiezel) strand. Op 1 dag hebben we het Fjord rond gereden. Uiteraard veel water gezien. Maar ook bruggen, hoog en laag. En een enkele keer een pondje genomen om over te steken. De omgeving laat je elke keer verrassen. Niets is zeker, wanneer je er nooit geweest bent. Het doet mij qua hoogte wat aan Zuid Limburg denken. Dan weer omhoog dan weer omlaag waarbij de verschillen in tegenstelling tot Limburg nog best behoorlijk kunnen zijn. Het landschap is zeer afwisselend. Dan weer bos, dan weer  landbouw. Op 1 dag zagen we talloze herten en een vos. De rust is groot.  Uiteraard kent Jutland ook een Oostkust. En die varieert bijzonder veel. Waar wij op bezoek gingen was voor ons het minst ver. Toch hebben we daarvoor nog 2 uur heen en 2 uur terug moeten rijden. Maar ik moest het zien. En ik zag het. Een prachtige en oneindige zee. Daar aan de overkant ligt Zweden. Je ziet het niet. Te ver. Het strand hier bestaat ook uit stenen. Ik weet dat er prachtige (witte) stranden moeten liggen aan de Oostkust. Maar die liggen zuidelijker. En ook op Seeland.
De natuur is werkelijk verbluffend. De bomen in het gebied dichtbij het Fjord waren om te beginnen al kaal. Maar oostelijker was het juist als bij ons in Nederland. Blad nog aan de bomen. De vele bossen met de diverse kleuren, door de zon nog eens extra benadrukt, gaven ons een echt Scandinavisch vakantiegevoel. Voor twee jaar geleden, te Zweden, was dit ook al zo. De bomen bij het Fjord waren als door de invloed van veel wind, veelal gevormd tot aerodynamisch uitziende varianten van wat wij in Nederland zien. Hier in Nederland en zeker in Twente zijn bomen gewoonlijk recht. Zonder misvormd te zijn in de kruin.
Maar nu ik er 6 volle dagen ben geweest en er ik geen dag zonder harde of zelfs stormachtige wind meemaakte kan ik de "vreemde en inmiddels kale bomen" wel begrijpen.
De landbouw is zeer variërend.  Veel akkerbouw maar er zijn ook veel boeren actief in de veeteelt. Denemarken is wel een heel rustig land. Rond 8 uur zal het redelijk druk zijn op de wegen. Dat is het zeker rond 4 of 5 in de middag. Maar dan rijdt alles gewoon door. En vormt zich zo maar een rijtje auto's bij de stoplichten. Echt druk is het dus nooit vergeleken bij ons. In de hele tussentijd zijn de wegen bijna vrij van verkeer. En daarmee is gelijk duidelijk dat het land met maar 5 miljoen inwoners én een grote oppervlakte dus weinig inwoners per vierkante kilometer heeft. De wegen zijn redelijk tot zeer goed. De kleinere wegen zijn soms wat minder goed. De grotere wegen daarentegen zijn prima, terwijl de autosnelwegen super zijn. Denen verdienen wat meer als bij ons. Maar er staat tegenover dat boodschappen ook iets duurder zijn. Drooggelegd is het zeker niet. Ik heb nergens waanzinnige prijzen gezien voor drank. Ook niet voor eten trouwens.  Denen tot slot zijn aardige mensen die je maar wat graag helpen willen. Ze zijn erg veel met elkaar bezig. Ze helpen elkaar volgens mij erg graag. En wanneer er in het dorp waar wij verbleven, een dorp van ruim 1000 inwoners, een stel 65 jaar getrouwd is heeft het hele dorp feest en worden er zomaar in elke straat grote vlaggemasten met de Deense vlag geplaatst. Overigens is dat wel een dingetje hoor. In het dorp waar wij verbleven heb ik bijna geen jonge mensen gezien. Maar reed ik naar een ander dorpje, dan was het daar net zo!  Er staan dan ook veel huizen te koop. Voor 40.000 euro ben je al een heel eind. Zeker wanneer je niet veel wensen hebt. Zo wie zo vrijstaand met vaak veel grond.

Denemarken. Dit was aflevering 3. En ik zou zo weer gaan. Daar doet de zware storm die wij hebben meegemaakt niets aan af. Sterker nog, gaaaaafffff!!!! Maar die vakantiegevoelens heb ik ook met Tsjechië, Zweden of Frankrijk. Alleen met dat verschil dat Denemarken wel heel erg thuis doet aanvoelen. Het zal me dan ook wel blijven trekken. Zonder of met storm trouwens.

Nu we weer thuis zijn gaan we weer voorzichtig openen met Frankys Food.  De Snor klaarmaken voor zijn toer met crêpes.  Daarna versieren voor de kerstrit. In Denemarken heb ik nog meer lampjes gekocht. En nu zit ik op bijna 1200 lampjes. Maar dat is voor over een aantal weken. Nu eerst de Crepe toer.

Ik wens u allen een fijne week toe.
Aanstaande zaterdag gaan we voor het eerst crêpes verkopen op straat. Ben wel heel benieuwd of het wat gaat worden. En aanstaande woensdag maak ik de winnaars van de prijsvraag van de ontbijtjes bekend.
Voor nu, een fijn weekend verder!!!

Frank Boereboom
Frankys Food Hengelo




Reacties

Populaire posts