2020-02. Een nieuw Boereboompje!

Ik ben Druk. De dagen worden tenslotte gevuld met werk dat de gang naar een proffesioneel geleid Frankys Food op een goede manier weet te maken. Voor mij proffesioneel omdat ik vind dat ik op verschillende, voor u als lezers van dit blog en volgers van mijn Facebook pagina, onzichtbare werkzaamheden al snel dacht; "het is wel goed zo!". Ik heb het hier dan over de administratie, of de agenda. Het inkopen van ijs, het verkopen ervan, het aangaan van gesprekken met klanten of leveranciers, het creëren van een nieuwe ijssmaak, het voorzitten van de organisatie van KiNDERDAG, het leveren van kwaliteit en de zorg om toepassing van de HACCP methodiek zijn allemaal werkzaamheden waar ik al die jaren al voldoende of zelfs heel veel aandacht aan besteedde. Gewoon omdat ik daar graag mee bezig ben en in het geval van de HACCP ook mee bezig moet, zelfs wanneer je dat doet op hobby basis. Daar heb ik vooralsnog dan ook nog nooit problemen mee gehad. Zie de recensies op mijn Facebook pagina als bewijs voor het leveren van goede kwaliteit en gezelligheid. Dat laatste is sinds mijn opstart in 2014 toch één van mijn belangrijkste pijlers. De voor mij normaal gevonden werkzaamheden zijn dan ook de leukste kanten van het vak. Niets maar dan ook niets mag daaraan ontbreken. Ik weet nog dat ik begin 2016 op het bureau van de directie van Boermarke kwam. Ik had mijzelf uitgenodigd. En dat ik een voorstel indiende aan de directeur. Het betrof hier een financiering voor een gemotoriseerde ijskar. De Dekselse Snor bezat ik toen namelijk nog niet.  Maar het voorstel werd pas gedaan nadat ik tegen hem had gezegd; "jij gaat hier zitten" en wees op de stoel waarin ik had moeten plaatsnemen, "en ik ga in jouw stoel zitten", waarin ik vervolgens ook ging zitten nadat hij van stoel had gewisseld. En legde mijn plan op een manier uit dat er weldegelijk een overpeinzing plaatsvond. Sterker nog: zijn mededirecteur (broer) werd er bij gehaald. Ze beloofden er samen op terug te gaan komen en ik verliet niet lang daarna het bedrijf Boermarke.  Niet veel later, zo'n 5 weken weken daarna,  kreeg ik niet van hen, maar via het tv programma "Puur Geluk" (als bekend) de huidige Dekselse Snor. Maar was die niet toevallig gegeven, had ik via Boermarke een geheel nieuwe ijskar gekregen op leenbasis. Daarvan ben ik overtuigd. Waarbij ik dan zou terugbetalen op de bestelde bakken ijs. Het gesprek met de directie was goed gevallen. 

Laat mij maar schuiven. Ik kom er wel. En zo niet dan niet! Maak ik me er ook niet drukker om hoor. Overigens heb ik het deze keer opnieuw geprobeerd maar nu doen ze het niet meer. Ik moet ook zeggen dat ze mij destijds financieel zijn bijgesprongen in het opknappen van de gekregen ijskar De Dekselse Snor. 

Goed, de administratie was dus altijd een zorg. Ik deed het wel en ik kan het ook wel, maar mistte vooral tijd en het plezier ermee bezig te zijn. Vooral in het 2e en 3e kwartaal wemelt het van de inkooporders en is het druk met het afwerken van de binnengekomen afspraken. Die zorg wordt mij nu deels uit handen genomen. En nog eens tegen een redelijke prijs ook. Een boekhouder zal dat nu gaan begeleiden en mij blijvend wijzen op mijn mindere punten. Nu ik dus voor een proffesioneel geleid bedrijf gekozen heb ben ik ook enorm druk geweest met het verzamelen van de reeds verwerkte administratie uit mijn voorgaande jaren, alsook met het zorgdragen voor juiste verstrekking van gegevens om tot een financiering te komen van de noodzakelijk geachte Foodtrailer. En dat alles nam veel tijd in beslag. Vooral afgelopen donderdag en vrijdag spande in dat opzicht de kroon. 
Een minder leuk bericht voor mijn klanten is de prijsverhoging welke ik heb moeten doorvoeren op de ontbijtservice. Eén en ander is het gevolg van te laat ingrijpen na prijsverhogingen op alle ingrediënten van de mand. Het leven is kennelijk in een paar jaar erg veel duurder geworden. En ik heb er in die jaren nauwelijks naar omgekeken. Precies één van de zwakke punten van mij. Op een luxe mand werd nog maar een zeer kleine winst geboekt. En dus is het nu aangepast en klaar voor de toekomst. Overigens blijf ik goedkoper dan de concurrentie. 

Een boekhouder is dus aangetrokken. En dinsdag wacht mij een belangrijk gesprek om een lening te verkrijgen. Een lening die tot aanschaf van de Foodtrailer moet leiden. En een lening die binnen 1 seizoen zou moeten kunnen worden terugbetaald. Simpelweg omdat ik naar alle waarschijnlijkheid duizenden, teveel betaalde euros, zou moeten terugkrijgen van de belastingdienst. Later dit jaar meer daarover. Omdat dit allemaal opnieuw moet worden bekeken. En ik daar nu nog geen goed zicht op heb. Maar feit is wel dat ik nooit zelfstandige aftrek, startersaftrek(3 jr) en mkb vrijstelling heb gekregen. En dat over 6 jaar.
Maar ook en vooral omdat ik natuurlijk veel meer kan verdienen dan alleen met de Dekselse Snor. 

Deze week stond dus in het teken van de administratie van Frankys Food. Maar deze week werd vooral gekleurd door een blije gebeurtenis in de familietak. Als peetoom van een nichtje ben je enorm blij voor haar en haar vriend dat het kindje dat ze vrijdag, na 9 maanden van wachten, mochten begroeten als dochtertje 'Liva'. Ik benijd mijn broer en diens vrouw omdat ze opa en oma mogen zijn. Maar God, wat gun ik hun dit na al die maanden van ellende. Liva kwam mooi op tijd. Een mooie gezinsuitbreiding en bovendien het eerste achterkleinkind van mijn wijlen vader én moeder. Ze zullen vast vol trots neerkijken op die prachtige baby die Liva is. Ik wens de ouders vanaf deze plek dan ook veel geluk toe. Maar zeer zeker ook de andere directe familieleden als mijn broer, schoonzus en hun andere kinderen. 

Daar waar de familieuitbreiding de belangrijkste tiding was voor de afgelopen week hoop ik volgende week op het gebied van vooruitgang weer een mooie stap te kunnen mededelen. Het zou zo welkom zijn. 

Vorige week berichtte ik u al over een grore opdracht op het gebied van de ontbijtservice. Een ontbijt van 40(!) personen. En ook dat ik daar deze week in dit blog nog even op terug zou komen; 
Welnu; ik heb 120 broodjes afgebakken en maarliefst 160 broodjes gesmeerd en belegd. Een klus van 2 en een half uur. Ik was half 5 in de morgen uit mijn bed opgestaan en verliet met 7 dozen belegde broodjes en kannen vol Jus d' Orange, melk en karnemelk rond 07.00 uur het huis richting klant te Enschede. Leverde op tijd af en wachtte op wat komen ging. Het bleef echter oorverdovend stil en sprak mijzelf moed in met "geen bericht goed bericht". Daags erna kwam ik de opdrachtgeefster tegen en zij vertelde mij dat het super was geweest. Een golf van opluchting ging door mijn als door kou bevroren lichaam. Ik 'ontdooide' zeer snel en voelde niets anders dan geluk. Het was me potdimme weer gelukt!

Een talent werd ik vandaag 4 jaar geleden op de kop af genoemd. Moest er toen nog vreselijk om lachen. Talent van in de 50! Ik zie het nog voor me. Van de burgervader kreeg ik via een vriend van mij een soort van certificaat. Ik kon helaas niet bij de uitreiking zijn. Stond toen in opdracht van Nissei te werken op de horecava te Amsterdam. Dankbaar nam ik hem later in ontvangst. Dat betrof talent van het jaar 2016.
Maar dat was niet mijn enige prijs. Op mijn kantoor hangt ook een lijst met daarin een oorkonde van de leukste ondernemer van Hengelo betreffende jaar 2015. Deze prijs kreeg ik uit handen van Kim Kötter (zie bijgevoegde foto's). En daar ben ik nog altijd heel trots op. Dat herinnert mij eraan om vooral door te gaan op de ingeslagen weg en nooit, maar dan ook nooit op te geven. 
Dat geldt overigens ook voor alle tekeningen van kinderen op de Wall. Zij herinneren mij er tevens aan om door te gaan. 

En dát, dat doen we dan ook!
Volgende week volgt er meer nieuws. Laten we hopen dat ik dan nóg meer goed nieuws kan brengen. Het zou zo welkom en fijn zijn.

Tot volgende week!

Frank Boereboom 
Frankys-Food 
Hengelo

Reacties

Populaire posts