2020-23. Opnieuw een mooie week!

Het loopt mooi. We zijn tevreden. Jammer deze week was wel de boodschap van het Rijk dat mijn bedrijf niet in aanmerking komt voor steun. De Togs zal mij dus niet bereiken! En alleen maar omdat ik toendertijd onjuist ben ingeschreven. Toen, toen er nog geen Corona crisis was, toen zwarte Piet nog altijd zwart was en toen ik op de Kamer van Koophandel bij inschrijving ook niet wist onder welke SBI code mijn bedrijf moest vallen en het daarom maar overliet aan een wel ingevoerde medewerker. Wist ik toen veel dat hij het voor nu zo verschrikkelijk fout had gedaan? Gewoon een hele domme fout en ik heb er nooit naar omgekeken. Mijn bedrijfsactiviteiten staan goed omschreven: "het verkopen van ijs op mobiele basis, middels venten". Maar de SBI code welke de medewerker van de KvK eraan gehangen heeft kent zoals al een keer eerder geschreven een omschrijving die juist het venten van ijs uitsluit!!!! Lekker handig of niet?

Maar drukmaken doe ik mij er niet meer om. Het beloofde geld van €4000 mag wat mij betreft zo naar een onderneming die het veel zwaarder heeft. Ik red mij wel! Zoals ik al schreef hierboven draait Frankys ijs op dit moment buitengewoon goed. En dus geen klagen. 

De wereld verandert met de dag. De ene discussie is nog niet voorbij of de volgende dient zich alweer aan. Zijn we met ons allen vergeten te leven, plezier te maken en op een zondag gewoon zonder geouwehoer een ijsje te kopen? Ik ga mij niet in discussies werpen, totaal geen zin meer in. Ik doe wat ik wil en dat maakt mij gelukkig. Zoals ik vorige week al schreef in mijn blog moet men mij alleen niet onder een bepaalde groep mensen scharen wanneer daartoe geen enkele reden is. En daarmee is alles ook gelijk gezegd en geschreven. En houd ik mij liever bezig met de leuke kanten van mijn leventje. 

   de binnenkomst van de bakplaat!

Afgelopen week had ik weer even zo'n  mooi momentje. De binnenkomst van mijn nieuwste verovering. Een prachtige bakplaat waarmee ik straks  in staat zal zijn de "Twentsche Hotdogs" te bakken. Mijn nieuwste idee. Het begint met een simpele maar overheerlijke braadworst die op lengte en dikte wordt aangepast door de eigenaar van een zeer plaatselijke vleesboerderij. Een broodje eronder en garnering met saus daar weer overheen moet het tot een hotdog stijl brengen. De naam Twentsche Hotdogs vond ik daarom wel passen. De eigenaar van de vleesboerderij wil mij maar wat graag helpen om dit zo goed mogelijk van de grond te krijgen. Maar eerst moet ik de bakplaat leren kennen. Ook voor mij weer een heel avontuur! Maar ik zie er heel erg naar uit! 
De dagen worden nochtans gevuld met ijsverkoop. En ja, dat gaat boven verwachting. Maar niet zonder kei- en keihard werken. En dat merk ik soms ook wel. Dan is de accu kompleet leeg. Moet ik even bijtanken, maar kan het niet omdat het opnieuw een dag vol prachtig weer is en ik ervoor kies toch maar weer op uit te gaan met de Snor.

Over de Snor gesproken; Deze week werd hij een aantal keren zeer goed bekeken. Alsof die ineens veel mooier was dan de week ervoor. Maar de kijkers betroffen vaak mannen die wel enig verstand hadden van zijn werking en zulks nog kenden vanuit het verleden. Ik hoorde ook meer dan eens dat de Snor veel geld waard is. Maar ja, dat wist ik al langer. Onbetaalbaar, dat is die en.....bijna 50 jaar! Volgend ijsseizoen wil ik daar wat aandacht aan gaan geven. Blijft toch een bijzonder materiaal om mee te werken.

Terwijl ik dus in 2014 startte met ijsverkoop en in 2015 met de ontbijtservice, in 2017 met de Creperie zijn er uiteraard veel dingen reeds veranderd. Maar ook duidelijk geworden.
Eerst was ik alleen op het mobiele ijsgebied. Nu zijn ineens meerdere ondernemers bezig met ijs. Ze komen uit Enschede en zelfs uit mijn eigen Hengelo en vriendenkring. Die uit Enschede lezen op mijn facebookpagina of wellicht hier in mijn blog, waar ik goed verdien en gaan dan met hun bus daarheen. Een heel lage manier van ondernemen. Het is daarom dat ik geen uitspraken meer ga doen op facebook en in mijn blog. Dus jongens, als jullie dit lezen; ga zelf maar op onderzoek uit! 
Maar ook op het gebied van de ontbijtservice beginnen nu ook steeds meer ondernemers kansen te zien. Ook hier weer mensen uit mijn vriendenkring. Ben benieuwd wie er straks crèpes gaan bakken, haha. 
Ik zie het als een gezonde ontwikkeling. Nogmaals concurrentie is altijd goed, zolang het maar op eerlijke wijze gebeurt. 

Komende week ga ik mij bezighouden met het nieuwste evenementje; "het verstopte ontbijtje". Ergens in het buitengebied van Hengelo zet ik een mand met een heerlijk ontbijtje neer. De bedoeling is dat deelnemers na het volgen van de gegeven aanwijzingen bij dat ontbijtmandje uitkomen. De eerste die komt is de eerste die maalt!
Ben heel benieuwd naar de reacties! En ook of er wel mensen in zijn voor zulks! Het is in ieder geval weer iets anders. En iets wat men ook weghoud van al dat gezeik en gezeur van de laatste tijd; LEEF!!!!!
Mijn moeder zei altijd: leef je leven niet voorbij. Of te wel: Ga niet uitkijken naar de dag van morgen wanneer er vandaag nog zoveel te genieten valt! En zo is het! Geniet van het moment! 

Dat deed ik afgelopen woensdag in Borne ook;

Brechje wilde een paar weken geleden Mango ijs, maar het was helaas op!
Dat vond ze natuurlijk niet leuk! En de ijscoman met haar, want kinderen wil hij niet teleurstellen. Na twee weken stond ik woensdag weer oog in oog met haar! En dus kreeg ze haar o zo gewenste ijssmaak Mango. En alsof ze wist dat ik het goed zou maken deponeerde ze voor het ontvangst van de bolletjes Mango ijs haar voor mij gemaakte tekening! Zo bijzonder!
Voor op de inmiddels uitpuilende Wallvan deze ijscoman! 
   De tekening van Brechje

Ik kom veel bij de mensen, verschillende mensen met uiteraard verschillende denkwijzen en achtergronden. Ik verzeker u na een week van ijsrijden door de verschillende wijken; de mensen worden moe van het gezeik, gelul en gezever op facebook, televisie en andere media. En dan zeg ik tegen sommigen: "Neem een lekker ijsje, ga lekker op het bankje zitten en geniet! Al is het maar voor 5 minuten!"
Vergeet de ellende, vergeet de gespreksstof en geniet van het mooie weer, de vogels, de natuur en het ijs! En krijg ik als antwoord: "Dank je wel, je hebt helemaal gelijk!" 

Ijsverkoop is, zoals ik al vele malen schreef hier in dit blog: veel meer dan alleen ijsscheppen, het bestaat ook uit veel luisteren, met mensen praten, hun ongenoegen tot je nemen, hun pijn begrijpen, hun leed soms ook helpen te verzachten, hun verhalen bij mij te houden; kortom er voor hun zijn wanneer daar om gevraagd wordt. Maar ook weten wanneer er niets anders dan ijs gevraagd wordt.
Ijscoman ben je. En wordt je niet! 

Een beetje vanuit een heuse bestelwagen ijs verkopen is te makkelijk. Zo kan venten niet worden uitgelegd. Zolang je dat niet onder ogen ziet of wilt zien, heb je in dit vak niets te zoeken.

Vanaf volgende week start ik voorzichtig de hotdogs op. Testen, proeven en proberen. De bakplaat, de worstjes, de bescheiden. Maar ook het werken in de trailer. 
Na het examenfeest van mijn jongste zoon (as zaterdag) zullen we als het goed is weten hoe we er in dat opzicht voorstaan. Dan heb ik de eerste hotdogs onder zijn visite uitgezet. De jeugd heeft de toekomst!

Tot volgende week!

Frank Boereboom 
Frankys Food
Hengelo




Reacties

Populaire posts