26. De opwaartse lijn

Verrast.  Gelukkig en vooral opgelucht!
Dat zijn de woorden van de ijscoman deze dag. Eindelijk liggen we met de omzetten op het nivo dat ik mijzelf ten doel had gesteld. Ik ben blij. Maar vooral enorm verrast. Het is allemaal zo vreselijk snel gegaan. Ik weet niet hoe ik het heb bereikt maar het is wel bereikt! Het maakt van mij een supertevreden mens.

En dan die onvoorwaardelijke steun. Die steun die ik van zo veel mensen steeds maar weer krijg. En daarmee mij steevast de moed geven om vooral door te gaan en  vast te houden aan het door mij bedachte  concept.  Het is allemaal zo indrukwekkend. Ik kan er maar niet over uit. Ik moet mijzelf af en toe echt knijpen om vast te stellen of ik niet droom. Kortom; het gaat dus beter dan verwacht!

Ik praat veel met mijn klanten.  En dat wordt volgens mij wel gewaardeerd.  Uiteraard voel ik wel aan wanneer het niet hoeft. En de complete nostalgische uitstraling van wat Franky's ijs voorstelt wordt bijzonder gewaardeerd. De vrieskist op mijn fiets houdt zich uitmuntend!  Het hart van de zaak. Net nieuw ingekocht en geplaatst.  Hij doet het echt heel goed.  Het ijs houd zich prima en zelfs na 4 uur is het nog steeds goed koud in de kist.  Het ijs wordt ook als lekker beoordeeld. Nog geen wanklank gehoord.

Per dag ga ik meer dan eens met of zonder mijn medewerking op de foto.  Ik zie de foto's regelmatig voorbijkomen op facebook. Het is werkelijk ontzettend leuk wanneer je na de rit thuiskomt en op Facebook of Twitter leest over jouw werk. Vaak aangevuld met leuke foto's.

De prijsvraag die ik in het leven heb geroepen komt ook naar aanleiding van het plaatsen van foto's op sociale media.
De prijsvraag betreft; "plaats een foto van de kar en zijn klanten op sociale media en win een 5 literbak ijs, smaak naar keuze".

Mensen praten erover wanneer ik ijs schep.  Veelal wordt ik vergeleken met de ijsboer van vroeger.  Vandaag nog kwam ik een vrouwtje tegen van 87 jaar. Ze liep op mijn route. Ze hield mij aan. En ze vertelde dat ze toen ze  nog maar 7 jaar oud was, haar eerste ijsje had gekregen van haar ouders. Middels de ijscoman. Ze deed mijn uitstraling daaraan terugdenken en dat deed haar goed.  Ze haastte zich mij te vertellen dat dat ijsje het enige ijsje van het jaar was geweest. Uiteindelijk bedankte ik haar voor haar verhaal en onze wegen scheidden zich. Ik vond het geweldig om te horen!

En zo maak ik elk uur wel wat mee. Teveel eigenlijk om op te noemen. Maar het meeste wat ik hoor is toch de vergelijking met het verleden. De tijd lijkt daarmee een beetje terug met de ijskar. En ik weet dat de uitstraling dit met zich meebrengt.  Ik heb daarom dit plan ook zo uiteengezet. Mijn kar heb ik erop ingekocht en ook aangekleed. Het concept werkt kennelijk.

De ijsverkopen kunnen uiteraard nog beter. Ikzelf heb nog een paar verbeterpunten. Maar daar ben ik dan ook al mee bezig. De wafels moeten ergens anders worden geplaatst.  Een standaard om een wafel vol met ijs te parkeren is ook wel handig. En wat betreft het spoelwater moet ik ook nog een verbetering doorvoeren.  De rekken waarin de ijsbakken in de kist rusten worden eerdaags vervangen.  Daardoor blijven de bakken beter op hun plek.
Maar daarnaast kan de ijsverkoop alleen maar slagen wanneer jezelf goed acht houdt op alle andere facetten. Mijn kleding, de algehele netheid, de kwaliteit van het ijs en ook de interesse in je klanten.  En dat aangevuld met humor, doorzettingsvermogen en vooral durf. Durf om door de straten te rijden en mensen aan te spreken. Zelfs wanneer die geen ijs willen. Eigenlijk brutaal als de pest zijn. En tja, wie anders dan ik.... Afijn, dat gaat dus volgens mij wel goed.

De weekenden zijn dus goed. En nu denk ik ook over eventuele verkopen op doordeweekse dagen. Maar dan in de avonduren.  Ik moet wel bekennen dat ik met 7 dagen werk in de week behoorlijk moe wordt, maar het is echt zo leuk om te doen dat de vermoeidheid als sneeuw voor de zon lijkt te verdwijnen. En zolang het ijs niet dooit vind ik dat prima....!

Ik ga dus onverdroten voort. Ik zit op de goede weg. Het gaat uitstekend. Nu ga ik de doordeweekse dagen nagenieten. Het is mooi geweest.

Ik meld mij volgende week weer

En dus later meer...

Frank Boereboom

Reacties

Populaire posts