2015-17. Boermarke

Het mocht niet zo zijn. Het weer liet het niet toe. De lente is bijna voorbij en op deze laatste lentedag blijft de kar zeer waarschijnlijk op zijn plek. Ik had er zo naar uit gekeken deze zondag erop uit te trekken , maar het mag niet zo zijn. Althans zo lijkt het nu ik dit schrijf.  Vanavond zal ik mogelijk de regen nog wel moeten trotseren, tenslotte moet ik naar een feest. Dit feest is via Braakhuis catering  tot mij gekomen en ja... afspraak is afspraak! En dus gaan we om 17.30 uur nog een eindje fietsen alvorens we om 18.00 uur gaan optreden. Regenpak aan dus en gaan met die kar!

De lente is dus voorbij!
De lente bracht mij vele werkuren die droog maar vaak te koud waren. Droog, windrijk en koud. Soms veel te koud. Maar, ik ging er ondanks dat, toch op uit. Vaak kwam ik dan behoorlijk afgekoeld in huis, soms zelfs zo erg dat ik uren nodig bleek te hebben om weer op temperatuur te komen. Er is uiteindelijk tot nu toe maar één dag geweest dat ik niet kon uitrijden. Dat was dan in verband met de regen. En dat was afgelopen vrijdagavond. En heel misschien komt daar vandaag dus bij. En dat is eigenlijk best bijzonder. Dus kunnen we nu vaststellen dat ik een gelukkig mens ben. Zo eerlijk wil ik wel blijven. Een koud maar droog en niet al te zonnig voorjaar hebben mijn bedrijfje namelijk toch een behoorlijke zet in de goede richting gegeven. En zo wie zo veel bekendheid.  Er staat, volgens de meteorologen, een zomer op uitbreken. De weersvooruitzichten voor donderdag a.s. en de dagen erna zijn super.
Tijd om citroenijs te gaan bestellen. Het wordt warm, zelfs zeer warm. Eindelijk!!! Ik denk dat we er allemaal wel aan toe zijn. De lente heeft tot nu toe nog geen dag heet weer gebracht, laat staan een paar dagen warm weer achter elkaar. Volgende week donderdag gaat het dus los. En Franky's ijs dan ook. We gaan lekker mee met het warme weer. Gewoon een tandje bijzetten. En dat betekent dat ik tot 12 juni bijna dagelijks in de weer zal zijn. Niet alleen met ijsverkoop maar ook met de achterliggende werkzaamheden. Het schema zal ik hieronder ter verduidelijking nog weergeven.

Deze week stond de eerste echte afspraak centraal bij Franky's ijs. Afgelopen woensdag in de morgen was ik op visite bij de Don Bosco school. Dit was ter ere van hun 60 jarige bestaan. Alle kinderen mochten een ijsje komen halen bij de ijskar. De reacties vóór en na het scheppen waren super. De meeste kinderen kenden de ijscoman wel. Die hadden ze wel eerder gezien in hun straat. En de ijscoman herkende ook veel kinderen. Het was een leuke happening geworden, ook al omdat het weer best wel goed was. Diezelfde dag ging ik in de avond weer de Bloemenbuurt op. Kwam nog vrijwilligers tegen die oud papier ophaalden. Heb ze mooi een ijsje gedaan.
Tenslotte hadden ze dat, zo vond ik, verdiend.  De omzet was niet slecht, maar het was toch een beetje tegengevallen. Tja, het is natuurlijk niet altijd feest! Maar ik was uiteindelijk toch tevreden met het verloop van de hele dag.

Woensdag sprak ik ook met één der bazen van Boermarke, mijn ijsleverancier. U moet weten dat Boermarke geleid wordt door twee broers. En die ene broer had ik al eens ontmoet tijdens het afhalen van het door mij bestelde ijs. Hij wist toen meteen wie hij voor zich had. Hij complimenteerde mij toen ook met de wijze waarop ik bezig ben. En ook vond hij het bijzonder dat ik regelmatig een berg ijs kwam halen. Afgelopen woensdag belde ik met Boermarke. Ik kwam wederom in contact met de voor mij bekende broer. Ik vertelde hem hoezeer het ijs door u als klant wordt gewaardeerd. En ook hoe geweldig ik met hun ijs kan werken. Kortom, dat ik erg tevreden was. Maar ik maakte hem ook duidelijk dat ik een groeiend probleem had. En dat ik zijn hulp daarvoor nodig had. Mijn groeiende probleem namelijk, is het afhalen van ijs. Het aantal bakken af te halen ijs per week wordt steeds groter. Vorig jaar bijvoorbeeld waren 10 bakken ijs al veel. Tegenwoordig zijn het er meer dan 20(!). Ik kan het niet meer kwijt in de speciaal daarvoor uitgeruste transportboxen en koeltassen. En dus loop ik risico dat de kwaliteit van het geweldige Boermarke ijs erop achteruit gaat, wanneer ik van Enschede naar Hengelo rijdt. En dat risico wil ik niet lopen en niet dragen. En dus stelde de goede man voor dat Boermarke mij vanaf nu gaat  leveren. Hoe mooi. Bovendien doet Boermarke ook mee aan de nationale straatspeeldag. Ze stellen, net als ik, bakken ijs beschikbaar voor de kinderen. Zo doen we sam sam. Daarnaast krijg ik binnenkort een rondleiding en een kop koffie met praatje op kantoor bij de directie. Dat vind ik echt heel bijzonder. Ik zie daar zo naar uit!
Maar Boermarke is naast al deze eerder genoemde prachtige zaken ook een goede en betrouwbare partner gebleken. Ik heb voor mijn gevoel heel veel respect gekregen. De bereidwilligheid naar Franky's ijs is groot. Zeer groot! Omgekeerd, maar dat merkt u nu wel, is er ook enorm veel waardering en respect.
Het is gewoon fijn wanneer je weet dat ze mee willen én kunnen denken.

Franky's ijs is inmiddels nog maar een klein eindje te gaan van zijn eerste echte mijlpaal. De 500ste vind ik leuk op facebook! Een feestje waard!
En ook hierin wil Boermarke meedenken. Geweldig toch?

Ik ben een ondernemer. Ik onderneem. Ik neem risico's, maar ik zie ook kansen. Ik zie ook de tevredenheid. De ongekende waardering van de mensen welke aan de kar verschijnen. Waardering voor het ijs zoals ik hierboven al schreef, maar ook voor het totaalplaatje. De kar, die zo mooi wordt gevonden. De lovende woorden van zovelen, die hunkerend naar de oude tijden weer iets hebben teruggekregen van die vergane glorie. Kinderen die geen ijsje mogen van hun moeder, wanneer ik door hun straat fiets, begroeten mij vaak met een luide schreeuw of een zwaai met de arm. Steeds word ik met mijn neus op die feiten gedrukt. Elke dag weer. En wanneer ik naar mijn normale werk ga zie ik mijn kar staan, onder een afdakje. Wachtend op zijn nieuwe ronde. Ik zie mijn opslagvrieskisten zuchten onder de warmte van het al gauw door de zon opgewarmde halletje staan. Ik zie de beperkingen van dit alles en ik zie ook dat het anders moet. Maar ik ben nu nog steeds te klein, kan nog niet alles. Moet ik een garagebox gaan huren of zal ik er eentje bouwen? Hoe nu verder? Het is dus niet alleen ijsverkoop. Het is zoveel meer.
Maar, een positief ingesteld mens, zoals ik mezelf beschouw, weet er wel wat op te vinden. Komt allemaal wel goed. Het zal nog wat tijd in beslag nemen, maar goedkomen zal het!

De vrijdag viel dus uit. Door de regen. Ik baalde enorm. Wilde zo graag rijden. Het mocht niet zo zijn. Net als vandaag dus. En daarom ga ik vandaag maar verder met het inrichten van mijn kantoor. Ik wil graag een eigen ruimte om alles wat met Franky's ijs te maken heeft op 1 kamer houden. En daar was ik al mee begonnen en daar ga ik dus nu mee door, tenzij...... tenzij de regen wegblijft en ik alsnog over mijn tuindorp kan gaan toeren. Wie weet......
En ja hoor. Zojuist de buienradar geraadpleegd; ik kan toch nog uitrijden! De regen komt vast wel, maar eerst is het nog lekker droog.
Dus huppatee, daar gaan we dan maar weer. Kantoor komt later wel.... Nu moet ik mij als de wieder weerga omkleden en de kar vullen.

Straks schrijf ik nog wel een laatste stukje...

En ja. Nu ben ik thuis tussen de route en de afspraak van 18.00 uur in. Even bijkomen.  Kar klaarmaken en straks op de fiets naar het zuidoosten van Hengelo.
Een mannetje of 30 van ijs voorzien.
Daarna weer terugfietsen en lekker uitrusten.

Mijn schema voor de komende twee weken zoals beloofd.

Woensdagavond a.s. Avondvierdaagse tbv       een school exclusief.
Donderdagavond a.s  Avondvierdaagse tuindorp voor iedereen
Vrijdagavond  a.s. Nijverheid
Zondagmiddag 7 juni Tuindorp
Dinsdagavond  9 juni Extra tuindorp
Woensdagmiddag 10 juni staatspeeldag
Woensdagavond 10 juni Bloemenbuurt
Donderdagavond 11 juni Breemarsweg

Het weekend dat hierna volgt is er geen ijsverkoop ivm een familiefeest.
12, 13 en 14 juni zal ik er niet zijn.

Tot volgende week!
Frank Boereboom
Franky's ijs

Reacties

Populaire posts