2015-39. Eén berichtje met grote gevolgen!

Tsjonge. Ik was er heel erg blij mee. Maar nog meer dan blij was ik verrast. Werkelijk ONGELOOFLIJK!!! Ik had het echt nooit verwacht. Een berichtje geplaatst op facebook omdat ik vond, dat ik na het ijsseizoen de nog maar pas gestarte Ontbijtservice wat meer onder de aandacht moest brengen. De ontbijtservice liep al wel aardig, maar mijn gevoel zei mij dat de ontbijtservice iets meer bekendheid moest krijgen. En dus bedacht ik afgelopen maandag, nadat ik bij de acteurs van Kamak ijsjes had geschept (daarover later meer) een like en deel actie. En met deze actie zou ik dan uiteindelijk een ontbijtmandje verloten onder de delende en likende medemens. Een superaktie, zo zou later blijken!!!

Ik plaatste het bericht rond een uur of zes in de namiddag van de maandag. Uiteraard verwachtte ik wel wat reuring. En ik was er ook klaar voor om deze reuring te beteugelen. Althans zo dacht ik. Maar niets bleek minder waar, want wat kort na de lancering van het bericht gebeurde, was werkelijk met geen pen danwel potlood te beschrijven. Vanaf de plaatsing op Facebook tot diep in de nacht kwamen er honderden berichten binnen en stond de teller van lezers/kijkers van het bericht op bijna 100.000. Veel berichten en deel acties, voor zover ik weet allemaal, heb ik ook nog eens beantwoord. Had mijn wijsvinger krom staan van het aantal aanslagen op de telefoon. De telefoon zelf bleef de hele avond roodgloeiend.  Zelfs de hele dinsdag ben ik er nog druk mee geweest. Het leek wel niet op te houden. Zo verschrikkelijk veel berichten. Echt niet normaal meer. Het bericht is uiteindelijk meer dan 115000 (!) keer bekeken en of gelezen en meer dan 450 keer gedeeld. De Facebookpagina Franky's Ontbijtservice liep van 170 vind ik leuks naar ruim 900 in een paar dagen. En daarmee werd het broertje van Franky's ijs (650) ineens de grote broer. Vanuit Rotterdam en ook Amsterdam kwamen reacties binnen. Mensen die mee wilden doen om zo familieleden, vrienden of kennissen wonende te Hengelo met een ontbijtje te verassen. Zo leuk! Maar ook veel vragen vanuit Enschede,  Goor, Nijverdal en Almelo. Of ik daar ook leveren kon. De gekte werd steeds gekker, de ijscoman een ontbijtman. Het mooiste aan deze actie was dat ik met deze actie gelijk had gekregen voor wat betreft mijn gevoel dat de ontbijtservice wat meer bekendheid moest krijgen. Mijn gevoel had me dus alweer niet in de steek gelaten. Want veel mensen, zo bleek uit de vele reacties, kenden de ontbijtservice nog niet en waren erg blij te lezen dat er binnen Hengelo op dit gebied wat te regelen valt. En de prijs is goed. Veelal is de prijs voor zulks veel en veel hoger. Daarnaast weet ik dat de inhoud goed is. Diegenen die al een ontbijtmandje hebben gehad zijn dan ook allemaal onder de indruk. Onder de indruk van de hoeveelheid. Of van de lekkere broodjes of van de heerlijke Jus d 'Orange. Het concept staat! Het zal niet veel veranderen. Het leukste is de bezorging.  Het onbezorgd ontbijten. Niets hoeven doen. Ook niet hoeven afwassen,  alhoewel iedereen de mand "schoon" teruggeeft. De mand wordt in de late middag weer opgehaald. Al met al een ervaring! Een beleving!
Binnenkort komt er nog een luxe mand in het programma. De huidige, "basismand", blijft zoals die is. Eenvoudig, maar wel goed gevuld met kwalitatieve goede dingen als u mag verwachten van mij.
Goed! We zijn nu dus echt begonnen! Inmiddels zijn de eerste weekenden gevuld. Volgeboekt! En dat met 1 berichtje. Blijf me erover verwonderen. De like en deel actie leverde, zoals afgesproken, vrijdag haar winnares op. Geloot uit zovelen. Sanne Tempel Parera was de gelukkige. Erg blij met haar prijs kan ze haar ontbijtje binnenkort tegemoet zien. Die afspraak is reeds gemaakt. Omdat de aktie zoveel mensen heeft doen reageren heb ik besloten om nog maar een ontbijtje weg te geven. En dus herhalen wij de aktie. Eind november zal er opnieuw een ontbijtje worden verloot. Er zijn veel vragen binnengekomen over de inhoud van een mandje.
Ik zal er verder niet geheimzinnig over doen en u hier in deze blog een inhoudsopgave doen. Dan weet u wat u mag en kunt verwachten.
In de basismand zitten de volgende eetbare zaken (Prijs € 24,50, 2  pers. ).

2x bol wit hard
2x bol bruin hard
2x croissant
2x beschuit
2x eitjes
2x fruit
Melk
Jus d 'Orange
Thee of koffie
Vleeswaren en kaas
Zoetwaren als oa jam en hagelslag
Suiker, theezakjes, koffiemelkcups, boter etc.

De mand bevat verder allemaal zaken als bestek, borden, vleesschaal, glazen, kopjes, flessen tbv dranken, placemats, mandje, peper en zout stel en koffie of thee cans.
Totaal en een duidelijk en mooi concept.
Franky's Ontbijtservice heeft wel een duidelijk beleid aangaande datgene wat wij uitlenen. Alles wat vervangen dient te worden door breuk of vermissing wordt tegen inkoopprijs aan de klant doorberekend.

Uiteraard is deze blog alweer jaren gewijd geweest aan ijs. Soms ook aan vakanties en ook soms aan weer andere zaken. Maar vooral aan mijn werkzaamheden. Mijn blog gaat nu niet meer alleen over ijs. Zo is er in 1 week ineens veel veranderd. Mijn blog komt zoals u weet altijd op zondags uit. Soms, heel soms op maandag. Afgelopen zondag was er na de uitgave van mijn nieuwe hoofdstuk een behoorlijke piek in lezers. Na de deel actie, maandagmiddag laat, ontstond er weer een nieuwe piek. Ook weer allemaal het gevolg van dat ene Facebook bericht.

Nog voordat ik het like en deel berichtje op Facebook plaatste was ik, zoals eerder geschreven, op bezoek bij Kamak. Kamak is een Hengelose toneelgezelschap van mensen met het Syndroom van Down.  Mijn neefje werkt daar. En Rick had mij al heel vaak gevraagd of ik met ijskar, maar vooral met ijs, langs wilde komen.  En natuurlijk wilde ik dat wel. Moest alleen een goed moment vinden. Uiteindelijk kon ik afgelopen maandag de afspraak afwerken.  Ik meldde mij bij Kamak. Ik zag Rick. Hij mij nog niet. Kort daarna werd hij door een begeleidster op de hoogte gebracht van mijn aanwezigheid en zag hij mij. Bijna meteen daarna rende Rick keihard op zijn oom af. Een dikke kus op mijn wang en een stevige omhelzing vielen mij ten deel. Nadat Rick mij weer had losgelaten en ik mij bevrijd voelde van een wel heel stevige "houdgreep" vertelde Rick zijn collegae uitgelaten, wat ik kwam doen, terwijl ik mij weer enigszins in het gareel probeerde te krijgen om mijn ding te doen. Toen ze in plaats van twee, drie bollen ijs mochten uitkiezen was de chaos kompleet. Ook de slagroom en de verse aardbeitjes werden enorm gewaardeerd. Een speech van één van hen met daarin opgenomen een mooi dankwoord en ook weer een kus op de wang, was mijn verdienste. Ik was oprecht blij met dat mooie en lieve gebaar. En het zien van zoveel dankbaarheid.  Het blijft mooi om mensen gelukkig te maken. Dat is oprecht mijn doel. Niets meer en niets minder.

Mijn week eindigt morgen met een vol programma aan ontbijtjes. Leuk om te doen. Al het materieel staat al klaar. Klaar om uitgeserveerd te worden. Dan uiteraard aangevuld met de eetbare zaken.
Morgen kom ik daar nog even op terug.

Zondag;

De ontbijtjes zijn inmiddels uitgeleverd. Het materiaal staat uit. Alles is bij klanten. En natuurlijk zijn we in afwachting van de reacties. 10 personen zijn hopelijk aan het genieten. Maar daar ga ik wel vanuit. De recensies uit het nog korte verleden waren prima, dus waarom zou dat nu anders zijn. Twee manden staan in Enschede. Bij wijze van proef. Deze opdracht heb ik bewust aangenomen om te zien hoeveel tijd daarmee gemoeid is en of de broodjes wel warm aankomen. Ik heb er ook geen extra kosten voor berekend. Puur omdat het ook voor ons een vraagteken is hoe het daar uiteindelijk aankomt. Ik ben dus net binnen van het bezorgen van de overige mandjes wanneer de eerste klant (die uit Enschede) laat weten dat het ontbijt heerlijk was. En dat de mandjes kunnen worden opgehaald. Weer gelukt dus. Mooi! En zo is het steeds weer heerlijk om te horen dat wij het goed doen. De overige mandjes haal ik vanmiddag laat weer op.

Afgelopen week was ik overigens ook in Enschede. Op het kantoor van het UWV. Ik was daar op uitnodiging van het UWV. Weliswaar nadat ik daar na veel moeite om een gesprek had gevraagd. Een gesprek over mijn ijsbedrijf en mijn situatie na 31 december, wanneer ik werkloos zal zijn. De heer welke mij gaat begeleiden deed uitstekend zijn best om een goede indruk achter te laten. En hielp mij aan de benodigde informatie. Ik had bij het verlaten van het UWV een goed gevoel overgehouden aan deze relatie. Volgens mij gaat deze man mij goed helpen. De vraag blijft onverminderd staan. De vraag of ik ondernemerschap full time moet gaan uitvoeren, of dat ik het ijsrijden en de ontbijtservice naast mijn nieuwe loondienstfunctie moet gaan doen. Of nog beter wanneer ik een deeltijdbaan vind zodat ik in de overige beschikbare tijd mijn bedrijfjes verder kan gaan uitbouwen. Dat zou wellicht de allerbeste oplossing zijn. Ook heb ik de afgelopen week mijn huis afgeschilderd. Was nog een hele klus, maar ik had er wel de tijd voor. Het is erg mooi geworden en ben er behoorlijk trots op. Een foto zal ik erbij plaatsen.
Het gaat dus zo zijn gangetje voor wat betreft de toekomst. Een volgende stap is de stap naar het ROZ. Om te zien wat zij nog kunnen doen voor deze ondernemer. Om vooral mijzelf een goed beeld te schetsen van wat mogelijk en vooral onmogelijk is. En ondertussen staan er 7 sollicitaties uit en schrijf ik wanneer er weer iets op mijn pad komt. Ook mijn netwerken zijn ingezet. En dus zijn we op de goede weg.

Mijn week zit er op. Het is klaar. Ik ben komende week druk met diverse ontbijtjes en een bezoek aan het ROZ. Eens zien wat er verder nog gaat gebeuren. Eerlijk gezegd voel ik dat er iets op stapel staat. Kan niet mijn vinger erop leggen. Wellicht kan ik u volgende week vertellen wat ik voelde.
Laten we hopen dat het heerlijk positief nieuws is.

Ik wens u allen een goede week toe!
Tot volgende week,

Frank Boereboom
Franky's ijs en Ontbijtservice
Hengelo

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts