2016-16. Pech!

En dan gaat het gewoon mis. Zomaar. Onverwachts en toch ook weer niet geheel uit te sluiten. Hij is tenslotte uit het bouwjaar 1971. Een oudje. Alhoewel...Ik ben van 1962. Mankeer eigenlijk nooit wat! Maar de 45 jaar oude Spijkstaal had eerder al problemen gekend. De accu's waren destijds slecht gebleken. Met hulp van de Batterij Specialist kwam dat gauw goed en werd de Snor betrouwbaarder met de dag. En ineens was daar weer een probleem. Dit keer een probleem met een relais. En dan ook niet met één van de twee, neeeeee dan maar tegelijk twee! Of beter gezegd de enige Relais die er huisvesten onder de motorkap. Ze zijn er om de 1200 kilo zware Snor te doen verplaatsen. Eentje om vooruit te gaan  en eentje om achteruit te rijden. En beiden hadden vorige week donderdag onbedoeld een zware last voor hun kiezen gekregen. Tja. Ik ben ook maar mens. Ik wist niet beter. Ik ben ijscomens! En notabene, genoegzaam bekend, een ijscomens uitgerust met twee loepzuivere linkerhanden. Zo sloeg ik laatst al eens met een hamer, al ging dat uiteraard gepaard met enig ongeluk, maar evenzo onbezonnen en bovendien pijnlijk op mijn  ringvinger.  Een paar vloekwoorden en wat koud stromend water later, kwam ik weer enigszins onder de "lachende en schijnbaar niet meelevende" medemensen. Pffff!!!! Een zwarte nagel getuigt nog immer van mijn onkunde. Geef mij een hamer en ik ram echt alles van zijn sokkel. Echt zoooo onhandig. Nee. Ik moet het duidelijk van iets anders hebben.

Afijn. Ik had dus een route. Een route op Groot Driene. Vorige week donderdag. Ik weet het nog goed. Het was wat raar. Had zojuist wat ijsjes geschept. Vanuit stilstand trok ik zoals altijd op. De Snor reageerde op zich prima, maar toch  klopte er iets niet. Hij stond namelijk nog in zijn neutraal! Even ter verduidelijking; de Snor kan vooruit met de handle naar voren. Achteruit met de handle naar achteren. In het midden echter, staat hij op neutraal en bovendien ook nog eens op de handrem. Klinkt vrij logisch, nietwaar? Zelfs voor zo'n met twee linkerhanden ontworpen ijscomens als dat ik ben. En wanneer de handle dus in het midden staat zou de Snor dus nooit mogen wegrijden. En dat deed hij dus, alhoewel schoorvoetend omdat ie hem door zijn rem heen trok, wel. Ik haalde dan ook meteen mijn voet van het gaspedaal (Mooi woord trouwens..gaspedaal. Zeker in deze Spijkstaal waar ik 12 km als topsnelheid mag noteren en bovendien elektrisch rijd, maar dat terzijde). Had ik het nou goed? Was dit nou echt gebeurd? ik snapte er niets van. Even twijfelde ik aan mijzelf. Ik besloot het te vergeten en vervolgde mijn route. Even later gebeurde het potdorie opnieuw.  Maar nu had ik het gezien. Het was dus eerder ook gebeurd. En dus had ik eerder gelijk gehad. Iets klopte er in ieder geval niet. ik zou vanaf dat moment goed in de gaten gaan houden dat IK het in elk geval goed zou doen. Het liep lekker op Groot Driene.  Ik schepte veel ijsjes en dus was ik even later mijn voornemen alles goed in de gaten te houden, alweer vergeten.
Het was zelfs zo erg dat ik na een volgende stop zelfs wegreed zonder dat ik de contactsleutel in het daarvoor bedoelde contactslot had gedaan! Daar kwam ik na 100 meter of zo, ineens achter. De sleutels lagen zelfs nog op het verkoopgedeelte van de kar. Ik was blij en verbijsterd tegelijkertijd. Ik was blij mijn sleutels nog te zien liggen. Ze hadden zomaar verloren kunnen zijn. Maar vooral verbijsterd omdat de Snor zonder sleutel helemaal niet hoort te rijden!!! En dat was natuurlijk heel vreemd. Omdat ik het allemaal niet meer vertrouwde heb ik na de rit deze vreemde voorvallen gemeld aan mijn maatje Benno Nijhof. Hij kwam dan ook de avond erna even op visite om te kijken of er wat raars in de motor te zien was. Meteen viel hem op dat één relais er wel heel slecht uit zag. "Ik denk dat dat relais stuk is. Of in ieder geval niet goed genoeg meer is". Hij vertelde ook dat al mijn problemen daarmee verband konden houden.  Vervangen was zijn devies. Uiteraard wilde ik hem wel vervangen. Maar waren die relais nog wel te verkrijgen en zo ja tegen welke prijs?
De volgende dag besloot ik te gaan zoeken. Ik vond het betreffende relais al snel. Verkrijgbaar waren ze dus wel. Weliswaar duur, maar mijn problemen konden in ieder geval worden verholpen. Op facebook plaatste ik een oproep. Een verzoek om hulp. Had ik wel de goede relais gevonden op internet? Even kwam de onzekerheid om de hoek kijken. Ijscomens hé! Veel mensen leefden mee en gaven mij het antwoord waarop ik had gehoopt. Het door mij op internet gevonden relais was de goede. Maar nog mooier was dat ik via hetzelfde facebook bericht al snel twee gebruikte relais rijker was geworden. Ik kreeg ze van verschillende personen. Dat stemde mij uiteraard heel erg blij. Vooral toen bleek dat bij het vervangen van het kapotte  relais, ook het tweede relais naar de galamiezen bleek te zijn. En het tweede gekregen relais zo meteen kon worden ingezet.

Heel gelukkig was ik toen uiteindelijk de twee relais waren vervangen en mijn Spijkstaal weer zijn ding deed zoals dat ook zou moeten. Vooruit en achteruit wanneer ik dat met de handle verwachtte. Ook niet meer wegrijdende uit de neutrale stand en al helemaal niet zonder de benodigde contactsleutels.
Het probleem was weer opgelost. En uiteraard moet ik opnieuw de heren van de Batterij Specialist bedanken voor hun inzet. Zij leverden 1 relais en bouwden de andere gekregen van Tom Hentschke, relais ook in. Super! Ben jullie en ook Tom (de gever van het tweede relais) enorm dankbaar. Ik kan weer gebruik maken van mijn ijs wagen.  Heerlijk.
De afgelopen dagen heb ik rond gefietst op mijn fiets ijskar. Het ging best redelijk, maar ik kom wel meer en meer in de problemen omdat er steeds meer meegenomen dient te worden. Het ijsrijden anno 2016 is intensiever en vraagt meer oubliehoorns, spoelwater en ijsvoorraden dan de jaren ervoor. Ik kan het gewoonweg niet meer plaatsen op de fiets ijskar. De beschikbare ruimte is niet meer voorhanden, niet meer toereikend. Het gaat gewoonweg niet meer.

De omzetten zijn dus prima. Dat is de lente geenszins. Het is echt een vreselijk voorjaar voor een ijscomens. Zoals u weet ben ik voornemens om mijn activiteiten te gaan uitbreiden.  Om niet meer afhankelijk te zijn van het UWV. Maar hier zie je hoe fragiel een ijsbedrijf kan zijn; Ijs wordt vooral heel goed geconsumeerd in het voorjaar. De eerste vraag is altijd groot. Ook wanneer men met mooi en warm weer geconfronteerd wordt.  Mooi is het dan af en toe wel geweest. Maar warm is een ander verhaal. In de avond was het veelal te kil. De lente is inmiddels bijna halverwege en we hebben het nog niet één week achtereen goed en tegelijk warm gehad. Maar, hoewel ik begrijp dat het wat zeurderig overkomt; ik ben weldegelijk tevreden.
Ik bedoel hier slechts dat ik graag wat meer continuïteit zie. Meer een vast patroon. We gaan hopen dat de maand mei beter gaat worden. Om de Snor meer te kunnen exploiteren zoek ik nu naar de mogelijkheden om een bus aan te schaffen.  Een bus die sterk genoeg is om het gewicht van 1200 kilo te trekken. Daarbij niet vergetende om het gewicht van een aanhanger a 600 kilo erbij op te doen tellen. We zijn nadrukkelijk in de weer. En zullen elke keer alle opties overwegen.

Met de Ontbijtservice gaat het prima. We hebben steevast een vast aantal per maand. En dat is mooi. Mijn ideetje om de ontbijtservice weer eens onder de aandacht te brengen was een hele goede.
Zo gooide ik met een pijl op de kaart van ons Hengelo en daar waar de pijl terechtkwam zou ik een gratis ontbijtje voor 2 personen bezorgen. Op zich nog niet zo bijzonder.  Maar ik had besloten de mogelijkheid die facebook ons inmiddels biedt (live uitzenden) om volgers van de Ontbijtservice live te laten meekijken naar waar ik dat gratis en voor iedereen nog onbekend waar af te leveren ontbijtje, heen zou brengen.
Ik stapte in de auto om het betreffende ontbijtje te bezorgen en zette de live verbinding aan. Tegelijkertijd kon iedereen zien waar ik met het ontbijtje heenreed. In een soort "bijrijder" (TV-Oost) setting kon men mij de weg zien kiezen naar het voor iedereen dan nog onbekende adres.
Een goede schare volgers keek mee. En reageerde ook tijdens de rit. Ik vond het erg leuk om te doen. Zo leuk dat ik het nog een keer ga doen. De ontvanger was er in ieder geval blij mee, al snapte hij er helemaal niets van. Later op facebook bedankte hij mij en snapte hij ook hoe alles precies was verlopen. Het werk met de Ontbijtservice is leuk.  Soms loopt je tegen verrassingen aan. Vorige week wist een onwetende ontvangster van het ontbijtje het zeker: "Heeft u het wel goed? Dit kan niet voor mij zijn.... Nee hoor, dit is echt niet voor mij bedoeld. Welk adres heeft u gekregen dan. Is het huisnummer wel goed dan?" Het kost dan enige overtuigingskracht maar wanneer ik het dan 3 of 4x heb gezegd gaat het dan wel goed. Moeizaam en bovendien enigszins verbijsterd neemt men dan uiteindelijk de mand aan en gooit men dan wat warrig de deur voor mijn neus dicht.
Dat zijn echt leuke momenten. Die verbazing.  Hoe mooi!
De broodjes service. Mijn nieuwste ontwikkeling, slechts op zondagmorgen en op tuindorp het Lansink, gaat eerdaags van start. Nog een paar zaken en dan gaan we voorzichtig beginnen.
Ben echt heel erg benieuwd naar de vraag.
Binnenkort via Facebook meer duidelijkheid.

Mijn facebook bericht betreffende de groei welke Franky's ijs doormaakt en waarin ik bovendien ijs weggaf om mijn succes met u te delen is maarliefst 15.500 keer gezien!
Ook dat is echt te gek. Een teken dat we het goed doen. Blij word ik daarvan.

Inmiddels heb ik een facebook groep aangemaakt. Deze is genaamd  "de vrienden van Franky's ijs". Deze groep is gemaakt voor mensen die wat bijzonders hebben betekent voor Franky's ijs, maar ook voor hen die daar graag in willen zitten omdat ze zich zo verbonden voelen met het bedrijfje. Iedereen is in principe welkom. Ik vraag geen geldelijke steun. Ik wil gewoon benadrukken dat het om een verbond gaat. Een vriendschap.

Tot slot nog even het volgende;
De statuten voor de Stichting Nelly zijn gereed.  Ik heb ze inmiddels al bestudeerd. En ook goed bevonden. Binnenkort gaan mijn broer en ik tekenen. Vanaf dat moment kunt u eventueel een bijdrage doen. Geheel vrijwillig uiteraard. Laten we hopen dat het een succes wordt. Dat er dus veel gezinnen kunnen genieten van een onbezorgd dagje uit. Tenslotte zijn er genoeg gezinnen die het moeilijk hebben. Ik ga ervoor!

Ik ga ook besluiten. We staan voor een zeer koude week. Koningsdag sta ik op de Wemenstraat bij de Dondersteen. Geen idee wat ik mag en kan verwachten. Het weer is in ieder geval niet goed. En op 30 april sta ik op de warenmarkt welke viert dat ze 150 jaar bestaan. Een prachtig evenement waaraan ik uiteraard graag mijn bijdrage lever.

Ik wens u allen een mooie Koningsdag toe. Ik hoop u daar of zaterdag op de markt te zien. Daar op de markt is overigens de officiële presentatie van de Snor. Op andere dagen zal ik omwille van het weer deze week zeer waarschijnlijk niet actief zijn.

Tot volgende week!
Frank Boereboom
Franky's ijs en Ontbijtservice

Reacties

Populaire posts