2016-29. De eerste vakantieweek

Ik zag ze wel oppakken. Veelal de koffer op het dak van de auto vullende. Kinderen spraken mij aan over hun aanstaande vertrek. Soms zelfs zag ik ze daadwerkelijk wegrijden. Op weg naar weer een nieuwe, vaak buitenlandse ervaring. De zomervakanties zijn dus begonnen!  En inherent aan deze periode van 6 weken is dan ook de onzekerheid voor wat betreft de omzetten!
We zullen het ermee moeten doen. De komende weken zal er heus wel in bepaalde wijken een stilte kunnen ontstaan. Ik blijf desondanks toch wel komen. Mij gaat het erom er voor diegenen te zijn die nog geen vakantie hebben of zelfs, net als deze ijscoman, deze zomer niet op vakantie gaan en gewoon thuisblijven.
Beroepshalve kan ik namelijk niet op vakantie. Hoe graag ik dat ook zou willen. Dat is dan ook het enige nadeel van dit overigens 'PRACHTIGE' vak. Je kinderen vertellen dat we weer niet gaan tijdens de daarvoor bedoelde periode is het ergste wat je als vooral vader en werker moet doen. Niet leuk dus. Maar het werk gaat nu eenmaal voor. Er moet verdiend worden. De periode na het seizoen moet financieel ook te doen zijn. Overigens wil dat niet zeggen dat wij helemaal niet op vakantie gaan. Ik ga met gezin in oktober op vakantie. De bestemming is nog onbekend maar Zweden wordt wel veel genoemd.

Afgelopen maandag was ik niet actief. Het huis van mijn overleden schoonmoeder moest die dag worden opgeleverd aan de huurbaas en mijn vrouw wilde graag dat ik daarbij zou zijn. En daarom werd de eerste wijkrit sinds het begin van de vakanties nog even opgeschort. Dinsdagavond was ik op de Hasseler Es.  Echt minder was het die avond niet. Misschien kwam dat ook wel omdat de wijkraad aldaar mijn wekelijkse komst in het wijkblad had aangekondigd. Bij deze wil ik hen dan ook bedanken voor deze berichtgeving in hun krantje. Super!!!
De eerste echte wijkrit in deze eerste vakantieweek (Bloemenbuurt) heb ik ivm de hitte op woensdagavond gewoonweg moeten afgelasten. Het was gewoonweg te warm. Niet te doen. Gevaarlijk voor de kwaliteit van mijn verkoopwaar. Dan ga ik liever niet de weg op. Ik bedoel.. ik ga geen slechte kwaliteit leveren. Begin ik echt nooit aan. Gelukkig werd mijn afmelding door een fikse onweersbui recht aangedaan en kon ik halverwege de avond blij zijn de juiste beslissing te hebben genomen. In de ochtend heb ik nog wel op een bedrijf ijsgeschept. Dat ging nog goed. Later die dag heb ik uit handen van Mark Scholten van Voskamp werkkleding en PBM nieuwe werkschoenen gekregen. Hoe fijn. Mijn oude waren inderdaad aan vervanging toe. Geweldig weer hoe men deze ijscoman verder helpt. Super! Een foto ervan plaats ik er bij.

Donderdag zou dan mijn eerste rit in deze vakantie op een wijk plaats gaan vinden.  Eerst was ik nog bij de Grolsh Veste alwaar ik een aantal medewerkers van FC Twente van ijs moest voorzien. Eddy Achterberg en Kick van der Vall waren er zomaar een paar. Toch wel leuk! Tenslotte is het niet mijn club.
Later vertrok ik dus met de goed lopende Snor naar Groot Driene en reed dus die eerste wijkrit.
En zo bleek al gauw dat er totaal geen sprake was van vermindering van klanten. Alhoewel? Er waren er misschien wel minder maar de uitgaven per klant lagen beduidend hoger dan anders. De omzet bleek daarom achteraf ook onverminderd goed. En uiteraard deed dat mij erg goed. Vooraf had ik namelijk nog gevreesd. Dat bleek dus onterecht. Een dag later op de Nijverheid ging het zelfs nog beter. En van een echte teruggang was op deze wijk dus vooralsnog geen sprake.

Het is nu ik verder schrijf inmiddels alweer zaterdag.  Ik ben voor een kort bezoek aan mijn vader onderweg naar Hilversum. Omdat mijn pas aangeschafte tweedehands bus wordt gerepareerd aan zijn door mij opgemerkte tekortkomingen rijd ik deze week in een leenauto van de garage alwaar ik de bus gekocht had. De verkoper heeft mij toegezegd dat alle tekortkomingen worden gerepareerd. Dat is uiteraard mooi. Maar wat niet mooi is is die leenauto. En vooral niet omdat ik momenteel alle tijd van de wereld heb om aan mijn blog te werken terwijl ik dus onderweg ben. En hoe kan ik al reizende aan mijn blog werken? Welnu, dat komt omdat ik nu op de vluchtstrook stil sta.  Met pech dus. Ik heb een leenauto die het predikaat auto niet verdient. Om meerdere redenen. Maar dat kon ik nog wel hebben. Nu rijdt hij zelfs niet meer. Hij begon te protesteren. Zomaar uit het niets. Ik reed lekker door, zo'n 130 km per uur. En ineens begon die kracht en snelheid te verliezen om kort daarna gewoon uit te gaan. En reed ik met een uitgevallen motor naar de gelukkig wel zeer brede vluchtstrook. Tja eerder schreef ik ook op facebook al mijn ervaringen met dit hok. Eerst al was daar het feit dat ik nauwelijks snelheid kon maken. Zijn 4e versnelling brengt mij op 120 km en zijn 5e na een kilometer of 10 op een kleine 140 km (Het is maar 10x harder dan de Snor). Luiigheid, want het hok wil wel hoor. Gewoon ff flink doortrappen. Maar dan de stoel waarop ik als bestuurder zit. Een in twee delen gescheurde zitting waarbij de ene bil gedwongen wordt van de andere afscheid te nemen. Een vreselijk vreemde zit. Nog nooit zoiets meegemaakt. Een weer ander punt is dat als ik een verkeersdrempel overga het binnenlampje kort maar krachtig begint te branden. Toeter? Een heuse toeter is er niet. Wel een plek waar je op moet duwen. Maar een geluid? Nee, dat komt er niet uit. En dan de knipperlichtinstallatie. Er is geen knipperlicht voor rechts. Die doet het niet. Voor links wel, maarrrrr.....dan moet je er wel genoegen mee nemen dat tijdens het gebruik ervan de dashboardverlichting het werken staakt. Zodra het knipperlicht weer is uitgezet brand de dashboardverlichting weer. En dan de remmen. Het piepen ervan doet mij denken aan het gefluit van een wel heel vervelende scheidsrechter die een moedige poging doet de wedstrijd dood te fluiten. Het gekraak van de tweede versnelling heeft iets weg van een paar tandwielen die net niet in elkaar lopen.
Maar het ergste moet nog komen. Een brandstof meter die aangeeft nog meer dan een kwart diesel aan boord te dragen is nu zeer waarschijnlijk de reden dat ik stil sta. Geen brandstof meer dus. Wat een auto! Wat een hok! Ik kan er gewoonweg niet mee uit de voeten.
En ja. Daar sta je dan. Naast de weg waar het hok elke keer wordt opgelift door de passerende medemens in hun wel werkende voertuigen. Ik heb gebeld met de garage. De eigenaar. Hij weet nu hoe ik erover denk mag ik aannemen. Hij heeft mij toegezegd iemand van hen te sturen. Is hem maar geraden ook. Kom hem nog wel te spreken. Vroeg ie ook nog of ik lid was van de ANWB. Is die helemaal van het padje ofzo?
Afijn. Je kunt je er druk om maken, feit is dat ik deze tijd dan beter kan gebruiken aan mijn blog. Heb ik toch nog wat te doen. Altijd proberen van niets iets te maken. Maar wel in je achterhoofd houden hoe deze problemen zijn ontstaan.
Mijn vader maar even gebeld. "Maak je niet druk. Als het straks voor wat tijd betreft niet meer gaat, rij dan maar weer naar huis".
Ik heb namelijk nog een afspraak met de ijskar vanmiddag.  En daarom was ik al vroeg naar mijn vader. En zou ik ook weer vroeg naar huis terugrijden. Het is dan nu ook net half 9 in de morgen geweest.
Wat een toestand allemaal weer.

Vandaag dus geen route. Morgen weer wel. Tenzij het weer dat niet toelaat.
Ik twijfel er wel aan. Omdat het alweer drukkend warm weer is.
Morgen maar zien wat we gaan doen.
Inmiddels ben ik weer thuis van het ijsscheppen.  De auto bleek inderdaad geen brandstof meer te hebben. De meter werkt niet goed. Hadden ze mij niet verteld. Sjonge jonge jonge.
Het ijsscheppen is klaar.  Het was een beste onderneming vandaag. Nu vanavond laat nog naar een feest en dan is het voor vandaag weer klaar.

Kinderdag is inmiddels rond. Het programma, de verschillende benodigdheden en de wil om er een succes van te maken. Het gaat volgens mij allemaal goedkomen.

Voor diegenen die op vakantie zijn; doe voorzichtig en kom heelhuids weer terug.
En uiteraard geldt dat ook voor de mensen die nog moeten gaan.
Heb veel plezier met elkaar en bij mooi weer. Ik zie u allen graag weer nadat u terug bent gekeerd.
Voor nu, groetjes en tot gauw!

Frank Boereboom
Franky's ijs en Ontbijtservice
Hengelo

Reacties

Populaire posts