2017-04. Franky's Food wordt proffesioneler!

Lang geleden was het. Het was tegen het nieuwe jaar. Ik hoestte me een ongeluk. Ik geloof dat het nu ruim 7 jaar geleden was. Ik wist het niet. Het hoesten bleef maar doorgaan. Collega Menne stak me de gek aan. Zei steeds: "stel je niet zo aan man", en dat met een vette glimlach. Hij wist dat ik er niks aan kon doen, maar hij moest er zo om lachen. Ik niet. Ik voelde mij met de dag beroerder worden. Zweette er ook nog bij. Het zat niet goed. Maar opgeven doe ik vrijwel nooit en dus bleef ik doorwerken. Collega's hadden veel respect maar zeiden keer op keer: "Ga toch naar huis gek, je bed in!" Maar ik bleef stoicijns doorgaan. Totdat ik echt niet meer kon en op bevel naar de huisarts werd gestuurd. De longonsteking, na onderzoek door de huisarts vastgesteld, was reden om nu echt voor mijzelf te gaan kiezen. Eénmaal thuis brak de ziekte in al zijn hevigheid door. Dagen lag ik binnen op bed, koorts die soms hoog was als de Euromast en de benauwdheid van een vreselijk oude man die dagelijks meer dan 20 sigaretten moest hebben gerookt, trotserende. Met de jaarwisseling dacht ik het weer even te kunnen proberen. Om weer eens buiten te zijn en buurtgenoten een gelukkig nieuwjaar te wensen.  Maar na een aantal handen te hebben geschud moest ik alweer naar binnen. De rest van die nieuwjaarsnacht, voelde echt als overleven. Zo verschrikkelijk ziek. Koorts vreselijk hoog en zo verschrikkelijk benauwd dat ik echt dacht dat ik dood zou gaan. Te lang doorgegaan met werken. Van mijn toenmalige baas mocht ik voorlopig niet meer terugkomen. Ik moest eerst 100 procent beter zijn. Uiteindelijk duurde dat een paar weken. Deze week ben ik sinds die dag weer eens slecht te pas. In die tussentijd nooit ziek geweest. Ik word ook bijna nooit ziek. En ook nu voel ik me niet echt ziek. Het lijkt niet door te zetten. Steeds hoesten, net als toen. Ook veel hoofdpijn als gevolg van dat vele hoesten. Soms een dubbele of zelfs driedubbele nies, waarvan ik de kracht maar gelijk inzet om de longen leeg te hoesten. Een soort van 'dubbel gebruik' van krachten. Nu ben ik in ieder geval nog koortsvrij. Heb inmiddels al wel begrepen dat ik dit nog best lang zou kunnen hebben. Het is een beetje wat veel mensen schijnen te hebben. En dus is het bij tijd en wijle niet fijn. Maar tegelijkertijd kan ik in betere momenten wel mijn dingen doen.

Het werken voor Nissei op de Horecava heeft geleid tot een nieuwe opdracht. Op 13 tot en met 15 Februari a.s. zijn we voor Nissei werkzaam op de beurs "HorecaevenTT". Dat dit mij gevraagd werd was echt een verassing.  Kennelijk heb ik het op de Horecava dus goed gedaan. En ik vind het ook leuk om te mogen doen. Dit houdt echter wel in dat de Ontbijtservice opnieuw gesloten is tijdens deze dagen. Hinderlijk is, dat het ook Valentijnsdag betreft. Maar ik heb met 3 dagen beurs meer te verdienen dan 3 ochtenden ontbijtmandjes. En ik heb natuurlijk wel een gezin dat op mij rekent!
Dus was de keuze niet zo moeilijk.
Er gaat wat veranderen. En daarover komen we volgende week uitvoeriger te spreken. Het betreft in ieder geval goed nieuws in mijn privéleven. In combinatie met het voeren van mijn bedrijf Franky's Food kan dat hier en daar wel wat problemen gaan opleveren. Ik denk dan met name aan de Ontbijtservice. Ik kom er volgende week graag even op terug.

Het seizoen is weer aanstaande! En daarom ben ik enerzijds hard bezig om weer in conditie te geraken en anderzijds keihard aan het werk om mijn nog jonge bedrijfje meer en meer te proffesionaliseren. Met betrekking tot de conditie ben ik veel aan de wandel, eet ik wat bewuster, val ik dus lekker af en mag ik binnenkort ook weer naar de Zonnestudio. Een prachtige waardebon gekregen op mijn verjaardag. Kunnen we weer lekker bruin worden. Wat kijk ik daarnaar uit!
Maar eerst nog wat kilootjes eraf.

Voor wat betreft de proffesionalisering van Franky's Food heb ik al wat wijzigingen doorgevoerd. Zo gaat eerdaags de facebookpagina Franky's Ontbijtservice eruit. Deze komt straks (per 1 maart) onder de facebookpagina Franky's Food te hangen. Twee pagina's is gewoon tijdrovend. Daarnaast zijn we dus druk doende om de Crêperie gestalte te doen geven. Ergens eind februari op een nog nader te noemen plek zal ik mijn vuurdoop kennen. Ben erg benieuwd naar de reacties. Eerst nog veel oefenen. Met name aanstaande zaterdag wanneer mijn zoon zijn verjaardag viert en hij heel wat gasten ontvangt, zal ik mijn crêpes makers eens echt testen. Of zijn gasten het lekker gaan vinden zullen we dan gelijk weten.

Prijsverhogingen!
Helaas maar waar! Ook ik ontkom er niet aan. Drie jaar lang heeft Franky's ijs de prijs kunnen houden op 90 ct per bol.
Ik wil graag eerlijk en open zijn en vooral blijven naar u allen toe! Zoals u weet draait dit huishouden op een kleine ww uitkering en de opbrengsten uit vooral ijs.

De totale omzet van mijn bedrijfje in 2016 was op zich prima. Maar het had wel beter gekund! Zoals bekend een slecht (lang koud) voorjaar. U moet weten dat in het voorjaar de verkopen altijd beter zijn dan in het najaar. De behoefte is dan namelijk zoveel groter. En daar heb ik in 2016 helaas wat geld aan verloren. Wel heb ik gelukkig een heel goed najaar gehad. Kortom; je kunt stellen dat je als ondernemer in mijn vak (venter) behoorlijk afhankelijk bent van het weer, vooral ook omdat ik altijd onderweg ben en het weder zal moeten trotseren met een eventuele slechte omzet als direct gevolg! Daarnaast zijn ook de kosten op inkopen gestegen. Ik heb het hier niet alleen over ijs, maar ook over wafels en andere toevoegingen. Maar misschien meer dan bovenstaande moet ik vanaf nu ook gaan kijken naar mijn materieel. Dit moet ook vervangen kunnen worden wanneer dat nodig is, danwel gerepareerd indien stuk. Of zelfs aangevuld wanneer het ontbreekt (ontbijtservice).

En dus heb ik, na 3 jaar en met enige tegenzin, op de eerste plaats besloten om op het onderdeel Franky's ijs een prijsverhoging door te voeren van 10 ct op een bolletje ijs. Daarmee komt de prijs van één bol ijs op 1 hele euro. Iets waarvoor dus ook een gegronde reden (inkopen) is. En op de tweede plaats heb ik besloten dat ik de prijs om op een feest te  verschijnen ga verhogen. Het kan gewoon niet meer zoals het was. Vaak was ik voor een kleine 75 euro uit mijn route om een feestje af te werken. Beetje idioterie. In diezelfde 'afwezige' tijd op mijn route had ik veel meer kunnen verdienen. En dus MOET er een nieuwe richtlijn komen. Kan niet anders!

Het bedrijf "Horecadienstverlening Boereboom" waaronder Franky's Food hangt, bestaat nu 3 jaar. En in die 3 jaren heb ik het altijd als hobby gezien. Nu, zonder 40 urige werkweek in loondienst, zal ik niet meer alleen uit hobbyisme moeten gaan werken maar ook meer proffesionaliteit moeten tonen. Zonder daarbij mijn eigen identiteit te verliezen. Dat zou ik trouwens ook nooit toelaten. Ik ben Frank en dat blijf ik ook. Heel graag zelfs. Aan u om dat te beoordelen.
Dit jaar ga ik bijvoorbeeld ook weer vol voor KiNDERDAG. Een dag juist en alleen voor kinderen. De afgelopen editie was reden om het nog weer groter te maken. Ik houd u hiervan dan ook graag op de hoogte komende tijd.

Er staan mooie dingen te gebeuren. Ben vol enthousiasme om dit jaar nog meer dan anders te knallen. Ik hoop oprecht dat u bovenstaande begrijpen kunt. Tenslotte moet ook hier de schoorsteen kunnen blijven roken. De keuze om weer voor Nissei een beurs te draaien past daarom ook goed in dit plaatje.

Volgende week hoop ik nog meer van mijn plannen te kunnen uitvouwen. Want meer wijzigingen zullen volgen. Het is allemaal onderdeel van mijn visie om Franky's Food te ontwikkelen tot een serieus draaiend bedrijf.

Tot volgende week!

Frank Boereboom
Franky's Food
Hengelo

Reacties

Populaire posts