2017-15. Wie schrijft die blijft!

Over een goede twee weken lanceer ik mijn 250ste (!) hoofdstuk van mijn blog. Gaan we er een feestelijke aflevering van maken!!! Ben daar best een beetje trots op. Tenslotte ben ik elk weekend daar wel consequent in geweest.

Over twee weken dus. En dan zit er omgerekend 3 en een half jaar wekelijks, meestentijds op zaterdag, schrijven op! Soms, rond de uitzending van Puur Geluk leverde ik er twee in één week af. Maar normaal dus gewoon 1 per week. Mijn ijsbedrijfje werd eind 2013 nieuw leven ingeblazen en vanaf dat moment doe ik met veel plezier verslag over het leven van een kleine ondernemer. Of het ook leuk is om te lezen weet ik eigenlijk niet. Maar wat ik wel weet is dat het goed gelezen wordt. Ik schrijf ook graag. En al heel mijn leven. Zo schreef ik vroeger al eens een klein dichtbundeltje. Ergens in huis moet dat nog liggen. Eén der gedichten zit nog immer in mijn kop. Ook werk ik al jaren aan een boek, een heuse thriller (Dit is echt een meerjarenplan). En had ik daarvoor zelfs kontakt met een rechercheur. Inmiddels ben ik ook begonnen aan het schrijven van een kinderboek. Een verhaal over een.....juist ja, ijscoman! En wil ik het tzt graag laten illustreren.

Het moet er nu eenmaal uit. Al die verschillende indrukken. Maar ook is het geweldig leuk om met zinnen datgene te vertellen wat jij vertellen wil. Voor de groten en de kleintjes. En ook om de taal zodanig te bezigen dat je de lezer(s) kunt vasthouden en kunt laten meeleven. Soms ben ik tevreden over mijn schrijfwerk. Meestal niet! Zo vond ik mijn bijdrage van vorige week goed. En die van een week ervoor veel minder. En toch zie ik elke week een constant aantal lezers. Mooi en leuk. Bovendien is het bijhouden van een blog ook een manier om mensen te binden. Te binden aan het oh zo simpele maar mooie werk van een straatventer. Ik ben er trots op dat ik een straatventer ben. En deel dat dan ook graag met u allen.
En daarnaast; "wie schrijft, die blijft!"
Het schrijven kost mij elke week een uurtje of twee. Dit is inclusief foto's eraan koppelen en publiceren. Maar ik doe het graag.

Als venter zie en hoor ik veel. Een praatje hier en een praatje daar. Het hoort erbij. En men mag erop vertrouwen dat de gebezigde woorden van een wat intiemer gesprek "in de vriezer gaan en blijven". Kortom; niet op straat komen te liggen.  Dat is ook een vereiste. Betrouwbaar zijn! Betrouwbaar blijven!

Deze week ging het met het weer de verkeerde kant op. Maandag, dinsdag en woensdag heb ik nog gereden. Maar woensdagmiddag, op de Bornsche Maten, was het eigenlijk te fris! En had ik beter in huis kunnen blijven.
Dit is ook dan ook gelijk de keerzijde van een wel heel vroeg begonnen voorjaar.
Men gaat er dan vanuit dat je weer dagelijks op de weg bent. Maar vaak is dat gewoonweg onhaalbaar. Ik heb van de week behoorlijk afgezien onderweg naar huis vanuit de Bornsche Maten.  Zo koud door die straffe wind. Toch was het de afgelopen weken meer goed weer dan niet. Een goed begin derhalve. Maar April doet wat zij wil. We zitten immers nog altijd in het vroege voorjaar.

Het aantal verzoeken welke ik krijg om ook op andere wijken dan ik in mijn schema heb opgenomen te komen, is groot. En ik begrijp het ook. Maar geduld is nodig. Het aantal uur om te kunnen rijden is nog steeds geen 100 procent. Dat duurt nog wel even. Pas eind april verwacht ik weer volledig operatief te kunnen zijn. Tot die tijd blijft het als het is.

Frankys Food groeit!
Het lijkt niet te stuiten. Het is voelbaar. Frankys Food gaat voorwaarts! Ik ben er uiteraard blij mee maar ik heb niet echt de behoefte om veel groter te worden. Klinkt wellicht wat vreemd uit de mond van een ondernemer, maar ik blijf liever wie ik ben. Schrijvend, rondtrekkend, pratende en vooral luisterende. Ik pas ervoor om dat op te geven. Kinderen en ouderen datgene geven waar de ene groep nog jaren over kan praten, terwijl leden van  de andere groep herinnering op herinnering kunnen terughalen bij het zien van een ijskar uit vervlogen tijden.
Het is niet voor niets dat Franky's ijs ook op bezoek gaat bij bejaarden. En met bejaarden werken is zo vreselijk leuk. Omdat je ze zo mooi kunt plagen op de manier als Geer en Goor dat deden. Dat deert ze niet. Vinden ze namelijk zo leuk!
Het werk brengt altijd afwisseling.
Zo ook bijvoorbeeld vorige week vóór de Plusmarkt.  Met de Creperie.  Er stond een scootmobiel met daarop een wat oudere vrouw. Ze nam mij in de maling met een opmerking dat mijn kar aan haar zijde een beschadiging zou hebben. Toen ik bij haar kwam om het te onderzoeken zei ze ineens; "1 april!!!" Ze moest er zo om lachen. Mooi was dat. Maar ik zou mijzelf niet zijn wanneer ik daar niet op gepaste wijze zou terugkomen. En dus toen ze haar crepe had gekregen en nog om een vork vroeg legde ik de vork halverwege de werkbank net buiten haar bereik. En zei tegen haar: "pak dan!" Ze vond het zo leuk! Die zelfspot was groot.  Ze deed gewoon mee. Hoe mooi! Dat kan ook in bejaardenhuizen. Met gemak. Het is voor die mensen juist een leuke onderbreking.

Dat we groeien brengt het kleine bedrijfje enigszins in de problemen.
Er is aan huis geen ruimte meer.  En dus zal ik moeten uitwijken. Tegelijkertijd mag de te huren bedrijfsruimte niet teveel kosten. We zijn nl nog immer klein en moeten we op de centjes letten. Bedragen als 250 euro of meer zijn aan mij niet besteed. Het gaat mij ook niet om veel vierkante meters. Met 25 m2 ben ik meer dan tevreden. Ik heb nog een paar opties die ik zal bestuderen komende week. Dan zal ik naar mijn idee nog tijd overhouden want het weer gaat weer achteruit. Morgen is het nog prachtweer. Dan sta ik in Tubbergen.  Bij Hiddink Caravans.  Een opdracht.

Maandag zal ik zeer waarschijnlijk ook rijden. Daarna is het even gedaan denk ik zo. We zullen het gaan zien.

Ik wens een ieder een hele fijne zondag toe. Geniet van het mooie weer. Wel zonder ijs van Frank...dat dan weer wel!

Ik hoop u weer te zien op de routes door Hengelo. Maandag heb ik 6 liter Daim ijs in de kar. Ik hoop dat dat voldoende is. Mijn gevoel zegt mij overigens dat ik dat niet ga redden. Time will tell!

Frank Boereboom
Franky's Food Hengelo

Reacties

Populaire posts