2020-18. Wat een week!

Nooit gedacht noch verwacht! Deze weekomzet maakt alle andere weekomzetten nederig. Nooit eerder draaide ik zo goed. Een record aan bollen ijs. Uiteraard dus ook records aan dagomzetten. Eerder deze week werd er op de Bornsche Maten een record op de dagverkoop geschreven. Ik wist niet wat ik zag na thuiskomst. En eerlijk gezegd heb ik het onderweg niet eens gemerkt! Natuurlijk, het liep goed en ook door, maar echte drukte rond de 49 jarige Snor, nee dat eigenlijk nooit. Het door mij geschreven protocol werd daarom dan ook zonder enig besef gehandhaafd. Het enige dat ik nu niet meer doe is het afsluiten van de bekers ijs. Ik sta tenslotte steeds voor de huizen van de afnemers en dan is het raar, zo niet onzinnig om de bakjes ijs af te sluiten. Zodra het ijs is geschept staat men daarom binnen twee of vier seconden in huis, danwel op eigen grond. Er is welgeteld ook geen afnemer geweest die er om vroeg of de deksel zelfs eiste. Het protocol werd dus op dat ene punt na mooi nageleefd. En meer dan normaal waste ik de handen en ook meer dan normaal maakte ik de ijskar schoon. Het scheppen van ijsjes gebeurde steeds in bakjes. Hoorntjes zijn nog verboden. 
De woensdag op de Bornsche Maten ging dus echt heel goed. Ongelooflijk die omzet! Ik dacht echt het hoogtepunt in omzet daarmee wel te hebben bereikt, maar toen kwam donderdag!

Donderdag reed ik op Groot Driene, voorafgegaan door de volledige Oude Postweg met een enkele zijstraat. En meteen werd de Snor goed bezocht. Toen ik een uur verder was telde ik even tussendoor datgeen wat ik reeds had binnengehaald, nieuwsgierig gemaakt door de grote afnames en dacht al meteen: 'nou..... , dit kan wel eens heel bijzondere dag gaan worden', waarbij ik stilletjes dacht aan de omzet van de dag ervoor. Maar tegelijkertijd kwam daar het realisme om de hoek kijken; "nee, dat kan nooit! Echt niet!!' Maar bij thuiskomst schrok ik gewoon van de dagomzet. Het was inderdaad toch gebeurd! En het één dag oude record op de Bornsche Maten, werd zelfs nog verpulverd ook! Hoe dat kon gebeuren begrijp ik nu nog steeds niet. Zelfs op de Nijverheid, een dag later, ging ook daar het dagrecord van de Nijverheid aan diggelen. En ook op de Berflo Es gisteren (zaterdag) was het de beste omzet op deze wijk ooit!
Kortom een zeer goede week vwb omzetten die ik goed kon gebruiken. Tenslotte had ik door de crisis al een tijd niet kunnen uitrijden. En dus geen geld kunnen verdienen. Geld dat ik zo hard nodig had om die trailer te kunnen betalen. Het geld ervoor was in de 5 weken van stilstand opgegaan aan betalingen van diverse zaken. Zaken die gewoon door bleven lopen. Nu kan ik zonder problemen de trailer betalen en ophalen. En blijft er zelfs nog wat geld over om rekeningen te kunnen betalen. Kortom; ik heb het goed gedaan!

Over de TOGS valt ook nog wel wat te zeggen; ik heb nog steeds geen financiële ondersteuning van het Rijk gekregen. Dat komt vooral, zoals eerder geschreven, door de verkeerde indeling bij de Kamer van Koophandel. En de hele week heb ik zitten peinzen wat ik nou toch moest doen totdat ik bedacht dan maar uit nood een messenger berichtje te sturen naar de Staatssecretaris van Economische Zaken; mevrouw Mona Keizer. En terwijl ik op de verzendknop drukte, na uitvoerig mijn probleem te hebben omschreven, wist ik zeker dat dit bericht nooit een vervolg zou krijgen. Maar nood breekt wetten en ik wilde koste wat het zou kosten een antwoord proberen te krijgen.
Groot was mijn verbazing dan ook dat ik vrij snel antwoord kreeg van de Staatssecretaris of iemand die namens haar reageert. Ik stelde het hoe dan ook erg op prijs. Het antwoord is en blijft wat vaag, maar de tijd zou het leren. Hoewel ik daar nu niets mee opschoot besefte ik opnieuw dat ik gewoon moet blijven afwachten. En dat doen we dan ook.

Iets anders is dat ik van de belastingdienst, na de verplichte stop op 15 maart uitstel van betaling heb gekregen om mijn aanslag van 2018 te betalen. Toch een goede 3000 euro. Dat is natuurlijk erg fijn. Ware het niet dat ik in het eerste kwartaal verlies leed en daarom na invoer van de btw aanslag maarliefst 530 euro teveel betaalde btw terug mocht ontvangen.
Terwijl ik mijzelf al zat rijk te rekenen aan die teruggave hield de belastingdienst dit bedrag alsnog in voor afbetaling van de nog openstaande 'schuld' van 3000 euro tbv het jaar 2018. 
Over meehelpen gesproken! Aan de ene kant verlenen ze uitstel en aan de andere kant graaien ze erop los!

Afijn, ik heb voldoende gedraaid om mijn problemen zelf op te lossen. En daar mag ik best trots op zijn. En dat ben ik dan ook. De belastingdienst heeft dus ruim 500 euro afgeboekt op het nog openstaande saldo. En daarmee ben ik sneller van hun af dan gedacht.

Vandaag, moederdag, heb ik prima gedraaid. Vooral op de ontbijtservice. 
Er gingen maarliefst 9 manden in krap twee uur naar verschillende wijken te Hengelo. Het was wat spitsroeden lopen maar het is uiteindelijk wel gelukt. Maar natuurlijk ook op de verkopen van ijs. Het ging weer super, totdat het killer en killer werd, de wind aantrok en de lucht dichttrok. Deelde ik aan elke bezoeker rozen uit voor hun moeder, echtgenote of oma. 
Zoals gezegd werd het frisser en frisser en deelde de sterk opgekomen wind wat klappen uit. Reden genoeg om te gaan stoppen en mij bij mijn gezin te voegen om aldaar moederdag  te vieren. 

Deze week was super. Ongekende omzetten. En ik ben u dankbaar! Dankbaar voor al die afgenomen ijsjes, voor uw interesse in mijn ijs en bedrijf. Feitelijk heeft u het mogelijk gemaakt mijn trailer te kunnen afhalen. Dat had ik bij aanvang van mijn herstart nooit durven dromen. U wordt dan ook heel erg bedankt voor uw hulp in welke vorm dan ook.

Het is net mei. Nog veel werkdagen te gaan. We mogen weer. En het besef dat de omzetten niet zo hoog zullen blijven is er ook wel. Maar het begin, het verlate begin, dat is er! De foodtrailer komt!
Nu zaak om het verder te gaan uitbouwen. Met of zonder die asngeschafte trailer!
Ik heb vertouwen dat het allemaal goed gaat komen. Maar laten we niet te vroeg juichen!

Ik wens u allen een mooie week toe. Ik sluit deze werkweek af met twee dagen van rust. Nodig om weer op krachten te komen. Het was heel erg fijn om weer op de wijken te zijn maar tegelijkertijd ook best zwaar.

Tot volgende week!

Frank Boereboom 
Frankys ijd



Reacties

Populaire posts